حجت الاسلام مرادی گفت: احقاق حق مهم‌ترین وظیفه ذاتی کارشناسان رسمی دادگستری است و نقش مهمی در اجرای عدالت قضایی دارند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین صادق مرادی رئیس کل دادگستری خوزستان در دیدار هئیت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان گفت: مهمترین رسالت و وظیفه ذاتی کارشناسان رسمی دادگستری احقاق حق است و نقش بسیار مؤثر و اثر بخشی در محاکم قضایی و اجرای عدالت دارند.

او افزود: شغل کارشناسی، امری خطیر در اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم و کمک به سالم سازی جامعه است و کارشناسان رسمی دادگستری باید با افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای و کارشناسی خود و نیز استفاده از تجارب پیشکسوتان و مطالعه عمیق پرونده‌های قضایی ارجاع شده، نظرات کارشناسی متقن ارائه دهند.

احقاق حق، مهم ترین رسالت و وظیفه ذاتی کارشناسان دادگستری است

حجت الاسلام و المسلمین مرادی بیان داشت: مورد اطمینان بودن مهمترین ملاک انتخاب و گزینش کارشناسان رسمی دادگستری است و به همین دلیل کارشناسان باید دقت کنند که اظهار نظرات آن‌ها از روی بی دقتی و سهل انگاری انجام نشود، چرا که ممکن است قاضی بر مبنای نظر کارشناس رای را صادر کند و اگر بی عدالتی صورت بگیرد نگاه مردم نسبت به سیستم قضایی تغییر می‌کند.

رئیس دستگاه قضایی خوزستان تصریح کرد: کارشناس در گزارش کارشناسی خود باید احترام اشخاص و مرجع قضایی را مدنظر قرار دهد و با امتناع جدی از جانبداری از اصحاب دعوا اقدام به اظهار نظر تخصصی خود کند و باید از کاربرد عبارات مبهم و دوپهلو و جانبی خودداری کرده و با زبانی ساده و مبتنی بر قواعد علمی پاسخی روشن و صریحی ارائه کنند.

احقاق حق، مهم ترین رسالت و وظیفه ذاتی کارشناسان دادگستری است

او ادامه داد: قضات باید توجه داشته باشند تا زمانی که کارشناسان رسمی دادگستری در رشته مورد نظر وجود دارد از کارشناسان غیر رسمی و غیر خبره استفاده نشود و در انتخاب کارشناس عدالت بین آنان را رعایت کنند.

در ادامه این دیدار سید محمدجعفر بلادی مقدم رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری خوزستان ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های رئیس دستگاه قضایی استان از کانون کارشناسان رسمی دادگستری، خواستار تعامل و همکاری بیشتر و برگزاری جلسات برای رفع موانع و مشکلات کارشناسان رسمی دادگستری شد.

او همچنین با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه، گفت: برای کمک به کار کارشناسی و کارشناسان رسمی دادگستری، از تشکیلات قضایی استان درخواست داریم قضات را نسبت به اعمال حق و حقوق کارشناسان در تعرفه‌های موجود به طور کامل توجیه نمایند.

احقاق حق، مهم ترین رسالت و وظیفه ذاتی کارشناسان دادگستری است

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار