مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خوددرمانی در هیچ‌یک از بیماری‌ها به‌ویژه در بیماری مسری و خطرناکی همانند کرونا توصیه نمی‌شود.

رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در رابطه با اشخاصی که به درمان خودسرانه بیماری کرونا می‌پردازند اظهار کرد: کرونا، بیماری نوظهور و خطرناکی است که حتی هنوز تبعات و ابعاد مختلف آن به طور کامل برای همکاران پزشک نیز مشخص نیست، به‌همین سبب افراد به محض مشاهده علائمی همانند تب، بدن‌درد، گلودرد و لرز حتماً در اولین فرصت به یک مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک مورد اعتماد خود مراجعه کرده تا بررسی شوند.


او با بیان اینکه سیر بیماری کرونا قابل پیش‌بینی نیست، گفت: این بیماری ممکن است از یک سو سیر آرام و بی دردسری را طی کند و از سوی دیگر باعث وخیم‌شدن حال مریض و یا حتی مرگ او شود، در نتیجه به هیچ عنوان افرادی که تبحری در پزشکی ندارند و پزشک نیستند نباید برای درمان خود تصمیم بگیرند.


مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: درمان‌هایی که برای بیماری کرونا وجود دارد در روز‌های اول بهتر جواب می‌دهد به همین دلیل افراد بدون اتلاف وقت برای درمان اقدام کنند.


او با اشاره به واگیردار بودن بیماری کرونا بیان کرد: مریضی که درمان نشده و در جامعه رفت و آمد می‌کند باعث آلوده شدن افراد متعددی شده که این افراد هم به نوبه خود بسیاری دیگر را مبتلا کرده و در نهایت بیماری در سطح جامعه گسترده‌تر می‌شود.


فدایی تأکید کرد: خوددرمانی در هیچ‌کدام از بیماری‌ها توصیه نمی‌شود، به ویژه در بیماری مسری و خطرناکی همانند کرونا به هیچ وجه نباید چنین اقدامی انجام داد.


او تصریح کرد: در سیستم بهداشتی درمانی ویزیت و درمان رایگان بیماران کرونایی پیش‌بینی شده و برای فرد بیمار هیچ گونه نگرانی مالی ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم افراد با مشاهده علائم حتماً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مصرف خودسرانه دارو‌هایی که برای درمان بیماران کرونایی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: دارو‌ها برای هر مریضی با توجه به شرایط شدت و التهاب تجویز می‌شود و به هیچ وجه مشخص نیست که داروی مصرف شده یک بیمار برای شخص دیگر هم قابل تجویز باشد. مصرف خودسرانه این دارو‌ها عوارضی همانند تشدید تنگی نفس، نامنظم شدن ریتم قلب و کاهش سطح هوشیاری را به دنبال دارد که به همین دلیل افراد باید مراقب بوده و از تقلید دارو‌های تجویزی برای بیماران دیگر جداً خودداری کنند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.