حجت الاسلام اسلام پور پژوهشگر گفت: ما امروز در عصر جنگ شناختی هستیم که لازمه مقابله با آن بصیرت افزایی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن اسلام پور نویسنده و پژوهشگر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جامعه امروز را درگیر جنگ شناختی دانست و افزود: امروز دوره‌ای است که اندیشیدن بخصوص اندیشه صحیح، موفق و کارآمد است. در جنگ شناختی دشمن با ابزار‌های مختلف و متعدد درصدد آن است که مقدماتی را به ذهن ما بدهد و نگاهمان را نسبت به جامعه، اقتصاد، دین، سیاست و ... عوض کند تا به سمت برداشت‌ها و اهدافی که خودش می‌خواهد برویم. عصر، عصر جنگ شناختی است و قسمت اعظمی از سخنان مقام معظم رهبری نیز در همین زمینه است که باید جنگ شناختی را دفع و بصیرت افزایی کرد.

اسلام پور با اشاره به یکی از مسیر‌هایی که باید طی شود، اضافه کرد: مشخص است جوانی که با فرهنگ دین و زوایای دینی آشنا نباشد، زودتر اسیر جنگ شناختی می‌شود. می‌توان به صراحت گفت مطالعه راه حل اصلی مقابله با جنگ شناختی است؛ مطالعه باعث رشد و ارتقای فرهنگ اجتماعی شده و به وسیله آن تفکر انتقادی باب و بسیاری از مشکلات حل می‌شود. بدون مطالعه نمی‌توانیم از این فضای ناخوش احوال جان سالم به در ببریم چرا که اهل علم و نخبگان ما قطعا با مطالعه کمتر منحرف می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضروری‌ترین نیاز جامعه را شناخت زمانه و برنامه‌های دشمنان بیان کرد و گفت: برای فکر، اندیشه، دانش و قلم ما برنامه ریزی کرده اند. ما بدون کتاب که از قدیم الایام حرف اول و آخر را زده است، نمی‌توانیم حافظ ارزش هایمان باشیم؛ دیروز کتاب کاغذی و امروز کتاب صوتی و الکترونیکی را در دست داریم، اما به جای این که به دلیل پدید آمدن کتاب‌های مجازی سرانه مطالعه کتاب افزایش پیدا کند، کاهش پیدا کرده است. دشمن همواره ما را مدیریت می‌کند و در این شرایط مطالعه می‌تواند یک نوع تبلیغ خودکار برای شناخت دین باشد. دین فقط عرفان و عبادت نیست؛ دین یعنی تمام جوانب زندگی، یعنی مهارت‌ها و صنعت‌ها و ... که با کتاب خوانی به دست می‌آید. دشمنان می‌خواهند ما را به سمت ارزش‌های غلط بکشانند و اگر درد انسانیت و فرهنگ و دین داشته باشیم و دشمن شناسی را الزامی بدانیم، برای پاسخ به شبهات و تقویت مبانی خودمان مطالعه می‌کنیم و در نتیجه شکستشان می‌دهیم.

وی علت اوضاع و احوال بد جامعه را کاهش تفکر و ضعف اندیشه خواند و تصریح کرد: از کلاس‌های دانشگاه و حوزه و مدرسه باید انتقاد کرد که سوال انگیز و چالش محور نشده اند. معلم که متصدی آموزش است به شاگردانش آزادی اندیشه نمی‌دهد و محیط کاملا یک طرفه می‌شود؛ از انتقال مفاهیم دور شده ایم و به حفظ محوری رسیده ایم؛ اگر برای این چند میلیون طلبه و دانش آموز و دانشجو چالشی فکر نکنیم و برایشان ایجاد مسئله و در نحوه آموزش تجدید نظر نکنیم، انگیزه مطالعه کاهش پیدا می‌کند؛ در سطح جامعه هم اگر این موضوع جدی گرفته نشود و مقلد محور باشیم به مرور تحقیق و مطالعه از ما دور می‌شود. کتابخوانی باید نیاز ضروری جامعه تلقی شود. یکی از راه‌هایی که می‌تواند روش مطالعه را ترویج دهد توجه به اقدامات مقام معظم رهبری است که بار‌ها در جلساتشان کتابی را معرفی و بخشی از آن را خوانده اند. رسانه، معلمان و همه متصدیان، باید کتاب‌های جذاب و خوب را معرفی کنند تا مردم به این سمت بیایند و انگیزه آن‌ها افزایش یابد و با افزایش فرهنگ و اندیشه بزهکاری و ناهنجاری‌ها کم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.