مدیر مسئول انتشارات تایماز گفت: تا زمانی که نیاز به مطالعه در کشور نباشد، هیچ اتفاقی در زمینه فروش کتاب رخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان امسال هم مانند سال گذشته طرح پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود. این طرح از ۲۴ آبان ماه آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ادامه دارد. امسال کتاب‌های دانشگاهی هم در لیست کتاب‌هایی قرار دارند که در طرح پاییزه کتاب به فروش می‌رسند. در این دوره ۸۳۵ کتابفروشی مشارکت دارند. برای اینکه بدانیم قرار گرفتن کتاب‌های دانشگاهی در لیست کتاب‌های طرح پاییزه کتاب می‌تواند به فروش این کتاب‌ها کمکی کند یا نه با مجید باشعور مدیر مسئول انتشارات تایماز، یکی از نشر‌های دانشگاهی گفت و گو کردیم.


بیشتر بخوانید


مجید باشعور مدیر مسئول انتشارات تایماز، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تا زمانی که نیاز به مطالعه در کشور نباشد، هیچ اتفاقی در زمینه فروش کتاب رخ نمی‌دهد. دانشجوی امروز به مطالعه کتاب نیازی ندارد؛ تنها به خواندن چند جزوه دانشگاهی اکتفا می‌کند. چون وضعیت مملکت به گونه‌ای است که به سواد داشتن نیازی نداریم. اگر به طور واقعی احساس نیاز به سواد در جامعه ایجاد شود، دانشجویان هم به سمت مطالعه کتاب‌های دانشگاهی می‌روند و تنها به مطالعه چند جزوه و گرفتن مدرک دانشگاهی بسنده نمی‌کنند.

وی افزود: واقعیت این است کار‌هایی مانند قرار گرفتن کتاب‌های دانشگاهی در لیست طرح پاییزه کتاب نمی‌تواند حرکت عظیمی را در جهت مطالعه این کتاب‌ها در کشور ایجاد کند. باید زیرساخت‌های کشور اصلاح و نیاز به دانستن در دانشجو ایجاد شود و بداند اگر اطلاعاتی درباره فلان مطلب داشته باشد، می‌تواند استخدام شود. تا وقتی چنین مسئله‌ای در کشور نباشد، قرار گرفتن کتاب‌های دانشگاهی در لیست کتاب‌های طرح پاییزه هم تاثیری در بازار نشر دانشگاهی نخواهد داشت و صرفاً در حد اجرای یک طرح باقی می‌ماند. تعداد معدودی دانشجو هستند که به مطالعه کتاب می‌پردازند. برای این دسته از افراد که واقعا به مطالعه کتاب نیاز دارند، فرقی نمی‌کند کتاب با چه قیمتی عرضه شود؛ حتی اگر قیمت کتاب دوبرابر افزایش یابد باز کتاب را تهیه می‌کنند.

مدیر مسئول انتشارات تایماز بیان کرد: برای دانشجو بسیار سخت است که یک کتاب ۷۰۰ یا ۸۰۰ صفحه‌ای را دو سه بار بخواند؛ چون به مطالعه چنین کتابی نیاز ندارد. باید سیستم فنی مهندسی و دانشگاهی ما تغییر کند و از نظر علمی تغییراتی به وجود بیاید. وقتی فلان کارخانه بخواهد در کارخانه اش تغییرایجاد و محصول جدیدی تولید کند و بخش تحقیقات کارخانه بخواهد در این زمینه پژوهشی انجام دهد، دانشجو هم به سمت مطالعه کتاب‌های دانشگاهی می‌رود. در شرایط کنونی چنین مسئله‌ای نیست. کتاب‌های دانشگاهی مباحث مشخصی دارند و دانشجو هم تنها همان مباحث را مطالعه می‌کند تا وقتی به کار‌های تحقیقاتی در کشور نیازی نباشد، کارخانه‌های ما به روال سابق خود فعالیتشان را ادامه می دهند و دانشجو‌ها هم در مسیر مطالعه کتاب‌های دانشگاهی حرکت نمی‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار