غار هیو با سنگ‌های آهکی ۲۵۰میلیون ساله با تالاری به ارتفاع ۲۳متر در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد.

با غار هیو دل به تاریخ بسپاریدحسین شاهمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با اشاره  به غار هيو در بخش شمال غربى روستاى هيو گفت: اين غار در لايه هايى از سنگ هاى آهكى با سن تقريبا دويست و شصت و پنج ميليون سال موسوم به آهك هاى روته واقع شده است.

شاهمحمدى افزود: هرچند اين موضوع به معناى سن تشكيل غار نيست، چرا كه شواهد حاكى از جوان بودن غار است.

اين البرز پژوه گفت: دهانه٦٠سانتى مترى غار و شيب زياد، ورود به آن را مشكل ساخته و بدنه اصلى غار شامل تالار بزرگى است كه ارتفاع آن در قسمت هايى به بيش از ٢٣متر مى رسد.

او افزود: براى دسترسى به اين غار بايد از انتهاى شمالى روستاى هيو خارج و از طريق جاده اى خاكى به سمت شمال غرب حركت كرده و بعد از گذشتن از باغ هاى روستاى هيو و گذر از كنار گاودارى و  رسيدن به دومين آب بند سيمانى و بزرگ، رود خانه به سمت تپه اى آن سوى رود رفته و در امتداد همان آب بند، بالاى تپه مى توان دهانه چاه مانند غار را پيدا كرد.

اين البرز پژوه افزود: ورودى غار چاهى به ارتفاع٢/٥متر و به شعاع٦٠ تا٧٠سانتيمتر است و بعد از گذر از آن وارد سالن اصلى شده و پيمايش غار آغاز مى شود.

او گفت: اين غار يك راهرو اصلى دارد كه دو تالار را در بر گرفته و به تدريج بر ارتفاع سقف تالار افزوده می شود.

شاهمحمدى افزود:در داخل تالارها استالاگميت ها و استلاگتيت هاى آهكى (رسوبات استوانه اى يا مخروطى)كه گاهى ارتفاع آن ها به بيش از ٧متر مى رسد چشم انداز زيبايى را خلق كرده اند.

اين البرز پژوه گفت: پيمايش كامل غار هيو ٢ساعت زمان مى برد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.