مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوییه گفت: شهرستان ارزوییه رتبه نخست استان کرمان را به لحاظ دارا بودن گلخانه و توسعه آن به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، امیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوییه با اشاره به اینکه ۱۶ و ۳ دهم هکتار از گلخانه‌های شهرستان اختصاص به کشت هیدروپونیک دارد، گفت:عملکرد تولید در فضای گلخانه نسبت به فضای باز ده برابر است که با مصرف حدود چهارده هزار متر مکعب آب در فضای باز می‌توان ۲۰ تن خیار تولید کرد، اما با استفاده از همین میزان آب در فضای گلخانه تولید به ۲۰۰ تن می رسد.

او افزود: هزینه اولیه و سرمایه گذاری برای کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی تقریبا سه برابر است و تفاوت هزینه کرد در احداث گلخانه خاکی وهیدروپونیک، بسته به نوع کشت، بستر کاشت، نوع محصول وتولید نشاء متفاوت است.

امیری تصریح کرد: ایجاد بستر کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی هزینه اولیه بیشتری دارد، اما با توجه به افزایش چند برابری درآمد حاصله در واحدسطح در کشت هیدروپونیک هزینه کرد آن کاملا معقول واقتصادی است وبسته به نوع محصول تولیدی هزینه متفاوت است.

او بیان کرد: هر کسب و کار قطعا ایراداتی داردو گلخانه‌ها از این موضوع مستثنی نیستند که اگر برداشت محصولات دارای مطلوبیت نسبی باشد تقریبا بعد از سه سال هزینه‌های اولیه باز می‌گرددو برگشت سرمایه بستگی به بازار، صادرات ونوع کشت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوییه افزود: در خصوص سلامت محصول تولیدی، از آنجایی که تولید محصول در محیط بسته وکنترل شده صورت می‌گیرد ،ازقارچ کش‌ها وسموم کمتر استفاده  می‌شود.

امیری اظهر کرد:در کشت هیدروپونیک شرایط رشد گیاه شامل نور، موادغذایی، دما ورطوبت قابل تنظیم است و کاهش خسارت بیماری‌ها، حشرات خاکزی  در کشت هیدروپونیک کمتر است.

او گفت: خیار گلخانه‌ای در سطح ۱۴ و نیم هکتار، گوجه فرنگی ۱۵ هکتار و فلفل در سطح ۳ هکتار در ارزوییه کشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوییه افزود:معرفی تعدادی از کشاورزان به بانک عامل برای دریافت تسهیلات احداث گلخانه به مساحت ۲۵ هزار و ۸۸ متر مربع در کوتاه مدت، فراخوان شرکت شهرک‌های کشاورزی شعبه استان کرمان برای جذب سرمایه گذار در مجتمع گلخانه‌ای چیل آباد به مساحت ۳۲۰ هزار متر مربع از اقداماتی است که در این شهرستان انجام شده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار