ده درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان کرمانشاه به دیابت نوع دو مبتلا هستند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛دشاه آبادی مدیر گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه ۲۴ تا ۳۰ ابان به نام هفته جهانی دیابت نام گذاری شده است، گفت : شعار امسال هفته دیابت «پرستاران و مراقبین سلامت در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند» انتخاب شده است.

او گفت : بر اساس پایش ملی که در سال ۱۳۹۵ انجام شده میزان شیوع دیابت در استان کرمانشاه ۱۰ درصد است که نزدیک به میانگین کشوری می‌باشد.

او افزود: در حوزه بهداشت برنامه‌های آموزشی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت در نظر گرفته شده که کلیه افراد بالای ۳۰ سال در این طرح تحت مراقبت‌های کنترل و پیشگیری از دیابت قرار می‌گیرند.

مدیر گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قند خون افراد را در سه دسته تقسم بندی کرد و افزود: بر این اساس افرادی که قند خون زیر ۱۰۰ داشته باشند حداقل سالی یکبار باید چکاپ انجام دهند، افرادی که قند خون ۱۰۰ تا ۱۲۶ دارند در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند که اموزش‌های تغذیه‌ای و تغییر سبک زندگی به آن‌ها داده می‌شود و افراد با قند خون بالای ۱۲۶ برای انجام ازمایش‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

شاه آبادی ادامه داد: عوامل خطرساز ابتلاء به دیابت نوع ۲ شامل چاقی، پرخوری، چربی خون و فشارخون بالا، بیماری قلبی، مصرف سیگار، استرس، سابقه دیابت بارداری، سابقه مصرف برخی دارو‌های کورتن دار، رژیم غذایی نامناسب، بی تحرکی و وراثت است.

او با بیان اینکه در تمام مراکز بهداشت طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در حال اجرا است، افزود: در این طرح هر خانواده یک سفیر سلامت دارد که به وسیله بهورزان آموزش می‌بینند و می‌توانند ۵ خانوار دیگر را هم تحت پوشش قرار دهند.

مدیر گروه کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه بیماری دیابت درمان قطعی ندارد و درمان آن به صورت نگهدارنده است، گفت: اگر دیابت کنترل نشود می‌تواند منجر به سکته مغزی و قلبی، عارضه پای دیابتی زخم، سوختگی در پا و تاثیر روی شبکیه چشم و کاهش بینایی شود.

شاه آبادی در ارتباط با دیابت نوع یک گفت: سن شایع دیابت نوع یک معمولاً از بدو تولد تا سن۲۰ تا ۲۵ سال است و علت آن ناشناخته می‌باشد.

او افزود: افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند از ابتدا باید انسولین تزریق کنند، زیرا بدن آن‌ها قادر به ساخت انسولین نخواهد بود.

شاه آبادی ادامه داد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا هیچ گونه سمینار و آموزش حضوری نداریم و برنامه‌های این هفته به صورت آموزش‌های مجازی خواهد بود.

مدیر گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: افراد دیابتی باید از مصرف شکر، شیرینی جات و قند‌های مصنوعی پرهیز و از قند‌های طبیعی مانند توت خشک و خرما استفاده کنند. باید سه واحد در روز میوه و سبزیجات استفاده کنند، مصرف کربوهیدرات‌ها مانند ماکارونی، برنج و نان را محدود و به جای آن از برنج قهوه‌ای و نان سبوس دار استفاده کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.