مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت : میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان در سال‌جاری نسبت به پارسال ۲۶ درصد از نظر سطح و ۵۲ درصد از نظر تعداد کاهش پیدا کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ماشاالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت : در فصل گرمای امسال ۳۰ فقره آتش سوزی مهم در سطح استان رخ داد که با تلاش شبانه روزی نیرو‌های امدادی و مردمی مهار شد.

او گفت : پارسال ۶۲ فقره در آتش سوزی به مساحت ۱۶۴ هکتار در منابع طبیعی استان رخ داد که این آمار امسال از نظر سطح ۲۶ درصد و از نظر تعداد ۵۲ درصد کاهش یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه افزود: این کاهش آمار در حالی بود که بارش نزولات آسمانی باعث رشد چند برابری پوشش گیاهی و در حقیقت عوامل گسترش حریق در ماه‌های گرم شده بود.

کولانی، با بیان اینکه ۶۵ درصد حریق‌های امسال ناشی از حضور و بی توجهی گردشگران بود، افزود: براساس آمار ۱۴ درصد به دلیل سرایت از آتش زدن پس چر مزارع، ۱۵ درصد ناشی از اختلافات قومی قبیله ای، چهار درصد ناشی از سرایت حریق از جنگل‌های کشور همسایه و ۲ درصد عوامل طبیعی بود.

او ادامه داد: عمده آتش سوزی‌های استان در منابع طبیعی شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و کرمانشاه رخ داد.

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه، عوامل کاهش حریق در سال ۹۹ را فرهنگ سازی، اطلاع رسانی، همکاری رسانه‌ها و تلاش دستگاه‌های اجرایی دانست.

کولانی، تشکیل ۱۷ پایگاه موقت اطفای حریق، تشکیل ۴۰ اکیپ واکنش سریع در سطح ادارات، ۱۶۵ گروه ۱۰ نفره متشکل از افراد بومی را از دیگر عوامل موثر در کاهش آتش سوزی‌ها دانست و گفت: امسال ۲۴۰ دستگاه دمنده اطفای حریق با کمک دولت و خیرین خریداری و در اختیار گروه‌های اطفا حریق قرار گرفت.

او گفت: سال ۹۹ برای جنگل‌ها و دوستداران طبیعت سال خوبی از نظر حریق نبود چرا که چهار نفر از یاوران جنگل جان خود را فدا کردند و چهار جنگلبان مجروح شدند تا از منابع طبیعی محافظت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه افزود: با آغاز فصل بارش‌ها نگرانی برای بروز حریق نیز تا شروع دوباره فصل گرما خاتمه پیدا کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.