صنعت مرغداری فارس در مسیر خودکفایی

استان فارس به عنوان قطب‌ مهم صنعت مرغداری در مسیر خودکفایی نیاز داخلی استان و سایر استان‌ها را در قالب برنامه ملی احیای مرغ لاین تامین می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، برنامه ملی احیای مرغ لاین برای توسعه امنیت غذایی کشور از مدتی پیش در دستور کار مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و متولیان امنیت غذایی قرار گرفته و تلاش‌ها برای ارائه مرغ لاین رقابتی به بازار و جایگزینی با کالا‌های وارداتی در این زمینه با جدیت دنبال شده است.

خودکفایی فارس در تامین مرغ گوشتی مورد نیاز استان

رضا فزونی مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: حدود یک هزار واحد مرغداری در استان فارس وجود دارد که ظرفیت اسمی این واحدها ۲۷ میلیون قطعه در سال است.

او، بیان کرد: اگر طی چهار دوره  پرورش مرغ  در این واحدها انجام شود در مجموع ۱۰۸ میلیون قطعه  مرغ گوشتی تولید می شود.

فزونی، تصریح کرد: سالیانه معادل ۱۹۱ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می شود که این میزان علاوه بر تامین نیاز داخلی استان، نیازمندی سایر استان های همجوار را نیز تامین می کند.

متقاضیان مرغ لاین به تهران معرفی شدند

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به تلاش های انجام شده در زمینه پرورش مرغ لاین آرین در استان، ادامه داد: رویکرد برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای مرغ لاین آرین در منطقه بابل کنار مازندران  این است که مرغ لاین بتواند با مرغ لاین وارداتی رقابت کند.

او، افزود: در زمینه احیای مرغ لاین در کشور اقداماتی انجام شد که در این سال ها با قدرت و قوت به این موضوع پرداخته نشده و قدرت رقابت با مرغ های وارداتی را نداشته است.

فزونی، اضافه کرد: برای احیای مرغ لاین آرین سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که این مرغ به عنوان یک برند معرفی شود.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اظهار کرد: مقرر شد از برخی واحدها در کشور به عنوان مراکز پرورش مرغ لاین آرین و سطوح اجداد و مادر استفاده شود، که در استان فارس نیز یکسری واحدهای ممیزی  به تهران معرفی شدند.

او، گفت: تهران به دلیل اینکه تاسیسات و امکانات این واحدها مناسب با واحدهای فارم (جایگاه پرورش) مرغ مادر و اجداد نبوده این واحدها را ایجاد نکرده است.

فزونی، بیان کرد: در حال حاضر انتظار می رود در فارم‌های مرغ مادر و اجداد سایر نقاط کشور جوجه های تولیدی مرغ لاین آرین تولید شود که با اهرم های حمایتی که وزارت جهاد کشاورزی برای فارم های گوشتی در نظر گرفته، بتوانیم واحدهای مرغ گوشتی استان فارس را به سمت پرورش مرغ لاین آرین سوق دهیم.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، تصریح کرد: قرار بود به موضوع تسهیلات کم بهره در این زمینه اشاره شود اما هنوز مصوبه ای در این زمینه ابلاغ نشده است.

جوجه پرورشی مرغ لاین آرین هنوز به بازار نیامده است

او، با بیان اینکه هنوز جوجه پرورشی تجاری مرغ لاین آرین به بازار نیامده است، ادامه داد: تشکیل زنجیره کامل تولید مرغ در این بخش نیاز به حمایت و فرهنگ سازی دارد که عده ای باید با حمایت دولت وارد این عرصه شوند و پس از دریافت بازخورد مثبت آن سایر فعالان صنعت طیور نیز به سمت آن هدایت شوند.

مزایای مرغ لاین قطع وابستگی به خارج از کشور است

فزونی، افزود: مزایای مرغ لاین، قطع وابستگی به خارج از کشور است به عنوان مثال اگر امروز تخم مرغ، مرغ اجداد وارد کشور نشد تولید مرغ کشور متوقف نمی شود.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اضافه کرد: به واسطه اینکه هیچ وقت روی موضوع تجاری سازی مرغ آرین  و بهبود عملکردی نژاد نیز کاری انجام نشده است.

او، با تاکید بر سرعت رشد نژاد آرین نسبت به نژادهای موجود خارجی، اظهار کرد: مقاومت این نژاد در برابر بیماری بیشتر از نژادهای خارجی بوده و مشکلات مربوط به بیماری های خاص که در نژادهای وارداتی وجود دارد در این نژاد کمتر است.

مرغداران در صورت رفع مشکلات کوچک مرغ لاین از آن استقبال می کنند

سینا عباسی مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان فارس نیز تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به میزان تولید مرغ لاین آرین در کشور، این امکان وجود ندارد که بتوان سراسر کشور را پوشش داد اما تلاش می شود این رویداد انجام شود.

او، بیان کرد: بیش از یکسال است که تلاش می شود واحدهای مرغ اجداد جوجه های خود را از مرغ لاین آرین بگیرند که اگر این اتفاق رخ دهد بسیار خوب است چون موضوع خودکفایی را به دنبال دارد.

عباسی، با بیان اینکه جوجه مرغ لاین آرین مشکلات کوچکی دارد که باید اصلاح شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات این بود که وزن گیری آن خوب انجام نمی شود و طول دوره پرورش مرغ نیز طولانی تر بوده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان فارس، ادامه داد: مرغداران استان زیاد از مرغ لاین آرین استفاده نمی کنند اما در گذشته که استفاده می کردند با این مشکلات مواجه بوده اند.

او، افزود: اگر این دو مشکل رفع شود یعنی طول دوره پرورش طولانی نباشد و وزن گیری مرغ نیز خوب انجام شود مرغداران فارس از این نوع مرغ استقبال می کنند و از واردات نیز جلوگیری می شود.

مجتمع مرغ لاین ایران (آرین)از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور (مازندران) راه اندازی شد که همچنان مرغ های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.

کارخانه تولید کننده مرغ لاین( مرغ مادر) یکی از بزرگترین تولید کننده مرغ مادر در کشور بوده که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابل کنار شهرستان بابل واقع شده است.

در حال حاضر نژاد لاین  راس  مربوط به انگلیس،  هوبارد مربوط به فرانسه و لاین  کاپ  نژاد مرغ آمریکایی است که این نژادها سالیانه بخش عمده جوجه واحدهای تولیدی ایران را تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.