زنگنه گفت: مراقبت از تالاب هامون با توجه به خشکسالی‌های ۲ دهه گذشته در منطقه و اینکه در شرایط فعلی از وضعیت آبی خوبی برخوردار شده است باید به صورت موثر انجام شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ماندانا زنگنه در نشست کارگروه حفاظت از تالاب بین‌المللی هامون به اهمیت و نقش این تالاب و گره‌خوردن آن با مسائل اقتصادی و اجتماعی منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: هماهنگی، تلاش و مذاکره وزارت امورخارجه با کشور افغانستان برای اجرای موفق برنامه حفاظت از تالاب بین‌المللی هامون بسیار موثر است.

او افزود: طرح حفاظت از تالاب بین‌المللی هامون در برنامه پنج ساله با همکاری سازمان ملل انجام می‌شود که انتظار می‌رود فرمانداران و مدیران دستگاه‌های منطقه، منطبق با طرح جامع حفاظت از تالاب برنامه‌ها را به پیش ببرند و در کنار آن پروژه‌ها و برنامه‌های داخلی نیز با این طرح هماهنگ و هم‌افزا باشد.

روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سال‌های اخیر طرح‌های زیادی در استان مورد توجه قرار گرفته و نهاد‌هایی از جمله بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بسیج مستضعفان طرح‌هایی در منطقه به اجرا در آورده‌اند که برای جلوگیری از موازی کاری باید هماهنگی و هم‌افزایی در برنامه‌ها وجود داشته باشد.

او  خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌هایی که در اجرای این طرح وجود دارد هماهنگی با کشور افغانستان در موضوع تالاب بین‌المللی هامون است.

زنگنه ادامه داد: باید کار گروهی منسجم در وزارت امور خارجه شکل گیرد و برنامه‌ها در سطح ملی و بین المللی دنبال شود.

او  تصریح کرد: در برنامه حفظ تالاب بین‌المللی هامون و معیشت پایدار، قطعه افغانستان هم باید در دستور کار قرار گیرد و این کار به صورت منسجم از سوی سازمان ملل دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: علاوه بر این گره‌زدن مباحث اقتصادی در ۲ سوی مرز در راستای این طرح بسیار مهم بوده و آنچه قرار است انجام شود صرفا برنامه‌های خود منطقه سیستان نیست و باید این برنامه‌ها با نگاه به کشور افغانستان نیز برنامه‌ریزی شود.

او  تجارت، خدمات بازرگانی و ارتباط با کشور‌های همسایه و ایجاد واحد‌هایی که متناسب با بازار این کشور‌ها باشد را دررسیدن به اهداف موفق این طرح موثر دانست.

زنگنه تاکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و تدوین برنامه هفتم قرار داریم، طرح حفاظت از تالاب بین‌المللی هامون باید در این برنامه‌ها دیده شود و برای این امر سازمان حفاظت محیط زیست از طریق سازمان برنامه و بودجه و همچنین نمایندگان مجلس برنامه حفاظت از این تالاب را در لایحه بودجه سال آینده و همچنین برنامه توسعه هفتم پیگیری کنند.

او  ظرفیت‌سازی، نهادسازی و توانمندسازی نهاد‌های موجود را در اجرای موفق این طرح بسیار مهم توصیف کرد و افزود: برای توانمندسازی نهاد‌های فعال در منطقه باید در حوزه آموزش این نهاد‌ها اقدام شود.

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است که در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع شده و از سه دریاچه کوچک به نام‌های «هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند» تشکیل شده‌است و در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه یا تالاب مشترک هامون میان افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانهٔ هیرمند شریان اصلی ورود آب به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه رود، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پرآبی پنج هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این سطح حدود چهار هزار کیلومترمربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگرهٔ جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روز‌های پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد و بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار