با پیگیری‌ها و دستور استاندار فارس و همچنین تلاش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، ۵۵ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق آبه تالاب بختگان اختصاص یافته و رهاسازی خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، برای دومین سال پیاپی با تصویب چهل میلیون مترمکعب حق آبه تالاب بختگان و پانزده میلیون برای جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی در کارگروه آب کشاورزی استان، این بخش از حق آبه از روز شنبه ۲۴/۸/۹۹ رهاسازی خواهد شد.

استاندار فارس با اعلام این خبر رها سازی بخشی از حق آبه بختگان را به منظور اجرای قانون حفاظت و احیاء تالاب‌ها و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها دانست و عنوان کرد: در سی‌امین جلسه کارگروه آب کشاورزی با رهاسازی ۵۵ میلیون متر مکعب حق آبه برای تالاب بختگان از مسیر رودخانه کر موافقت شده که در روز شنبه ۲۴ آبان‌ماه از محل سد درود زن رها سازی انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه چهل میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب‌ها و ١٥ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره‌های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۵ میلیون متر مکعب آب رها سازی خواهد شد.

استاندار فارس همچنین به مصوبه ستاد حفاظت و احیای تالاب‌های استان فارس اشاره کرد و گفت: به منظور آماده سازی مسیر رودخانه کر، اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان آب منطقه‌ای ماموریت دادیم عملیات لایروبی در مصب رودخانه را انجام دهند تا آب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به محل تالاب بختگان برسد.

رحیمی افزود: از نتایج این رهاسازی حق آبه می‌توان به حضور و زاد آوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که هر ساله میهمان این تالاب در سال‌های پر آب بوده اند که درسال‌های گذشته به علت وقوع خشکسالی در تالاب مذکور این حضور بسیار کم رنگ شده است اشاره کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز ضمن ابراز خرسندی از اختصاص این بخش از حق‌آبه تالاب بختگان، خاطرنشان کرد که این تخصیص با پیگیری‌های آن اداره کل و همراهی و حمایت استاندار فارس نهایی شده است.

حمید ظهرابی بیان کرد: چهل میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب‌ها می‌شود و ١٥ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره‌های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده که در مجموع ۵۵ میلیون متر مکعب رها سازی خواهد شد.

او گفت: به استناد مصوبه ستاد حفاظت و احیای تالاب‌های استان فارس با دستور صریح استاندار و به منظور آماده سازی مسیر رودخانه کر این اداره کل و سازمان آب منطقه‌ای نسبت به عملیات لایروبی در مصب رودخانه اقدام کرده‌اند تا آب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به محل تالاب بختگان برسد.

ظهرابی افزود: از نتایج این رهاسازی حق آبه می‌توان به حضور و زادآوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که در سال‌های پرآبی، میهمان این تالاب بوده اند، اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اظهار تاسف نسبت به اینکه در چند سال اخیر در زمان زادآوری این گونه از پرندگان مهاجر، تلفات جبران ناپذیری اتفاق افتاده است، گفت: حق‌آبه می‌تواند تا گذر جوجه‌های زاد آوری شده سال جدید از مرحله بحرانی کمک بسزایی در کاهش این تلفات داشته باشد.

در کنار موضوع تنوع زیستی به دلیل خشکسالی‌های اخیر کانون‌های گرد و غبار شکل گرفته در این تالاب می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مضر برای سلامتی جوامع انسانی حاشیه تالاب باشد که با این رهاسازی هرچند بسیار کم می‌توان قسمت کوچکی از این کانون‌های گرد غبار را تثبت کرد.

براساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حداقل نیاز آبی سالانه تالاب بختگان ۳۰۰ میلیون مترمکعب و درخواست محیط زیست تامین حداقل ۱۲۰ میلیون متر مکعب از سد درود زن بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه حق‌آبه رها شده از سد درودزن، ۲۲ روز طول می‌کشد که به تالاب بختگان برسد، گفت: از ذینفعان و دست اندرکاران تقاضای همکاری و مساعدت برای رسیدن این حق‌آبه به تالاب بختگان را داریم.

ظهرابی همچنین گفت: امسال و با توجه به لایروبی مصب رودخانه توسط محیط زیست و شاخه رمضان توسط آب منطقه‌ای فارس، تلفات آب به مراتب کمتر از گذشته خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ابراز امیدواری کرد که با حمایت مدیریت ارشد استان و همراهی سایر دستگاه‌ها و مسئولان، حق‌آبه تالاب بختگان طی سال‌های آینده به شکل پلکانی افزایش یافته و به عدد واقعی (۱۲۰ میلیون مترمکعب) برسد.

۲۳ آذرماه پارسال برای اولین بار بعد از چندین سال خشکسالی، ۴۲ میلیون مترمکعب از حق‌آبه بختگان رهاسازی شد.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری آبگیری شد، اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می‌گراید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار