معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه قاچاق دام را یکی از عمده‌ترین دلایل گرانی اخیر گوشت دانست و گفت : موضوع قاچاق پدیده‌ای است که آسیب جدی برای اقتصاد دارد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه قاچاق دام را یکی از عمده‌ترین دلایل گرانی اخیر گوشت دانست و گفت : موضوع قاچاق پدیده‌ای است که آسیب جدی برای اقتصاد دارد که در تلاشیم با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و همچنین دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، امور عشایری و مرزبانی جلوی این کار را بگیریم.

او گفت : کمبود نهاده‌های دامی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش تولیدات و در نتیجه گران شدن گوشت است در حالی که باید تلاش کنیم تا تولیدکننده نیز انگیزه کافی برای تولید دام داشته باشد.

او با اشاره به حل شدن مشکل ارسال گوشت قرمز به استان، افزود: هماهنگی‌های لازم به عمل آمده و از این پس کمبود روز‌های اخیر را شاهد نخواهیم بود.

حاتمی افزود: تلاش می‌کنیم هم خواسته‌های تولیدکنندگان را مدنظر داشته باشیم و هم اینکه قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که عموم شهروندان بتوانند گوشت موردنیاز خود را تامین و خریداری کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ادامه داد: همه مسئولان استان شبانه روز پای کار هستند تا در خصوص افزایش قیمت گوشت آسیبی به مصرف کننده وارد نشود و در مقابل شرایطی هم فراهم گردد که بتوانیم نیاز‌های داخل استان را خودمان تولید کنیم.

او افزود: هرچند در علم اقتصاد رشد قیمت یک محصول همزمان با افزایش قیمت دیگر محصولات طبیعی است، اما به هر حال باید تلاش کرد این افزایش قیمت به گونه‌ای نباشد که مصرف کننده را در تهیه محصول موردنظرش با مشکل جدی روبرو کند.

حاتمی بار دیگر بر مبارزه جدی با پدیده قاچاق دام تاکید کرد و گفت: هرقدر بتوانیم جلوی این پدیده را بگیریم در تنظیم بازار و تثبیت قیمت‌ها موفق‌تر خواهیم بود.

صادرات و قاچاق بیشترین تاثیر را در گرانی گوشت دارد

رئیس اتحادیه قصابان استان کرمانشاه گفت: صادرات و قاچاق دام بیشترین تاثیر را در گرانی اخیر گوشت و افزایش ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی آن دارند.

حسن آمویی با بیان اینکه صادرات دام جزو موارد مهمی است که به گرانی گوشت دامن می‌زند، افزود: هیچ کس مخالف صادرات نیست، اما به شرطی که نیاز مردم جامعه مرتفع و تولید مازاد بر تقاضا به دیگر کشور‌ها صادر شود.

او ادامه داد: متاسفانه نظارت‌های لازم نیز بر میادین دام صورت نمی‌گیرد و برخی افراد سودجو با قاچاق کردن شرایط را بدتر می‌کنند.

آمویی، همچنین بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی را موجب کاهش تولید دام دانست و گفت: این هم یکی دیگر از دلایلی است که با کمبود گوشت و در نهایت گرانی آن روبرو شویم.

رئیس اتحادیه قصابان استان کرمانشاه گفت: هم اکنون یک نفر در کشور کار واردات سویا که یکی از نهاده‌های اصلی دامی است را انجام می‌دهد، در چنین شرایطی مشخص است که قیمت‌ها سر از کجا در می‌آورد.

او در خصوص گران شدن قیمت گوشت در کرمانشاه گفت: پس از ممنوعیت صادرات دام، جلوی ارسال دام از استان‌های مرکزی به غرب کشور از جمله کرمانشاه گرفته شد این در حالی است که ما عمدتا نیاز‌های خود را از استان‌هایی مانند مرکزی و قم تامین می‌کنیم.

آمویی ادامه داد: زمانی که منع صادرات صورت گرفت ناخوداگاه شاهد کمبود گوشت در بازار کرمانشاه شدیم و نتیجه اش این شد که قیمت‌ها بالا رفت هرچند این را هم باید گفت که در حدود یک سال و نیم اخیر قیمت گوشت قرمز تقریبا در استان ثابت بوده است.

این مسئول با بیان اینکه پس از گرانی چند روز اخیر بعید است دیگر شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها باشیم، گفت: اگر نظارت‌ها به صورت مستمر و دقیق انجام شود و نهاده‌های دامی نیز با قیمت مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد حتی می‌توانیم شاهد کاهش قیمت نیز باشیم.

او قیمت هرکیلو گوشت گوسفند را ۱۳۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوساله را نیز بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرد.

رشد ۲۴ درصدی کشفیات قاچاق دام در استان

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمانشاه از رشد ۲۴ درصدی کشفیات دام قاچاق در هفت ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت سه هزار و ۵۷۹ راس دام و طیور از قاچاقچیان کشف شده است در حالی که کشفیات هفت ماه اول پارسال ۲ هزار و ۸۹۴ راس بود.

جلیل سلطانی ادامه داد: بیشترین دام‌های کشف شده در هفت ماه اول سپری شده امسال گوسفند ۲ هزار و ۵۴۲ راس، طیور ۹۳۳ قطعه و گاو ۱۰۱ راس بوده است.

او ارزش احشام قاچاق کشف شده را بالغ بر ۶۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: ار نظر ارزش ریالی نیز امسال نسبت به پارسال هشت درصد رشد داشته ایم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمانشاه، تعداد قاچاقچیان دستگیر شده احشام را نیز ۹۹ نفر ذکر کرد و گفت: ۹۲ دستگاه خودرو از آن‌ها توقیف و ۸۹ پرونده نیز تشکیل شده است.

 سلطانی تعداد قاچاقچیان دستگیر شده پارسال را ۹۳ نفر و تعداد خودرو‌های توقیفی را ۷۵ دستگاه ذکر کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.