مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: برداشت نخستین طلای سرخ در دامنه‌های زاگرس این شهرستان آغاز شد.

سعید کریمی مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: کشاورزان مهابادی که نخستین گام اساسی را در تغییر الگوی کشت برداشته بودند هم اکنون برداشت زعفران (طلای سرخ) را از ۳ هکتار از مزارع خود آغاز کردند.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: خشکسالی سال‌های اخیر و کاهش منابع آبی معضلات فراوانی را گریبان گیر کشاورزان کرده است که توسعه کشت زعفران به عنوان گیاهی با نیاز آبی بسیار کم یکی از راهکار‌های برون رفت از این معضل است.

کریمی اضافه کرد: سال گذشته کشاورزان مهاباد در روستا‌های "یوسف‌کند"، "عیسی‌کند"، "خورخوره" و "تنگ ‌بالکه" بخش مرکزی این شهرستان برای نخستین بار در سه هکتار از مزارع خود زعفران کشت کرده بودند که هم‌اکنون به بار نشسته است.

او اضافه کرد: آبان، ماه گل‌دهی مزارع زعفران است که این کشاورزان پیشرو با راهنمایی کارشناسان جهادکشاورزی، پیاز زعفران را از استان‌های شرقی کشور تهیه کرده و در زمین زراعی خود بر اساس اصول و رعایت استاندارد‌های لازم در این زمینه کشت کردند.

زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، علاوه بر سودآوری خوبی که برای کشاورزان دارد، می‌تواند پای دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به خود را به این منطقه باز کند و از طرفی دیگر وابستگی کشاورزی را به منابع آبی کاهش دهد.

 تب گرم پیاز زعفران در سرمای کوهستان زاگرس بهتر به گل می‌نشیند و این سبب رونق کشت زعفران در این شهرستان می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.