کشاورز مهابادی در زمین کشاورزی خود اقدام به کشت پیاز زعفران کرده تا ضمن بهره مندی از خواص این گیاه، جایگزینی مناسب برای محصولات پرآب بر باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، روستای تنگ باله که در ۲۵ کیلومتری مهاباد جایی که در آن کشاورز مهابادی نخستین گام اساسی را در تغییر الگوی کشت برداشته است. 

آقای بهادری از نخستین کشاورزان منطقه است که با کشت زعفران در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع، برای افزایش درآمد خود و کاهش مصرف آب عملا پای کار آمده است.

مجری طرح کشت گلخانه‌ای زعفران در کشور و مشاور این طرح می‌گوید:گیاه زعفران در زمانی به بهره برداری می‌رسد که نیازی به آبیاری ندارد بنابراین می‌توان از آن به عنوان محصولی مناسب در مناطق مختلف کشور که تا حدودی دچار تنش‌های آبی هستند بهره برد.

کوهستانی اضافه کرد: با کشت این محصول سال اول به بازگشت هزینه‌ها و از سال دوم به بعد به بازدهی بسیار مطلوب در هزینه‌ها و تولید پیاز زعفران دست پیدا خواهیم کرد. سازمان جهادکشاورزی هم برای رونق کشت زعفران بنامه‌های حمایتی در دستور کار دارد.

سعیدیان معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد میگوید: جهادکشاورزی برای حمایت از طرح الگوی کشت زمین‌های کشاورزی و محصولات آب بر، تسهیلات ویژه‌ای را به کشاورزان پرداخت می‌کند تا ضمن حمایت از اجرای این طرح گامی موثر در خصوص کاهش مصرف آب و نیز تقویت کشاورزی منطقه بردارد.

۲۷ هکتار از اراضی مستعد آذربایجان غربی پارسال زیرکشت زعفران رفت.

بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان غربی هم گفت: پارسال ۲۷ هکتار از اراضی مستعد استان زیر کشت این گیاه رفته است که تولید بالغ بر ۴۲ کیلوگرم را به همراه داشته است.

کرامتی افزود: برنامه ریزی برای سال ۹۸ افزایش ۱۵ هکتار دیگر به مزارع کشت زعفران در استان است، همچنین برای کشاورزانی که اقدام به کشت این محصول کنند از محل تسهیلات و نیز تامین پیازچه سالم اقداماتی از سوی جهادکشاورزی صورت می‌گیرد.

کشورمان با ۱۰۵ هزار و ۲۷۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران تولید حدود ۹۰ درصد این طلای سرخ را در جهان در اختیار دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/ج

کشت طلای سرخ در شهرستان مهاباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.