عضو هیات علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : تا پایان سال جاری مساحت نهالستان پردیس کشاورزی دانشگاه رازی به حدود ۶ هکتار می‌رسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فرزاد مندنی عضو هیات علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : تولید نهال فرآیندی است که به چند سال زمان نیاز دارد، نهالستان پردیس کشاورزی اکنون در سال سوم این فرآیند است و در این مدت، مساحت آن به چهار هکتار افزایش پیدا کرده و تا پایان سال جاری نیز حدود ۲ هکتار دیگر به این مساحت افزوده خواهد شد.

او گفت : اهدافی را که در این زمینه دنبال می‌کنیم این است که در استان کرمانشاه و یا به عبارتی در غرب کشور چنین نهالستانی که در یک مکان علمی و آکادمیک فعالیت داشته باشد وجود ندارد و اگر نهالی در استان یا غرب کشور تولید می‌شود به صورت پراکنده در نهالستان­‌هایی با مساحت و قدمت متفاوت تولید می‌شود.

مندنی افزود: هم اکنون بیش از ۱۶۰ هزار نهال آماده فروش وجود دارد که همه این نهال­‌ها دارای شناسنامه علمی هستند.

او با بیان اینکه این شرکت دانش بنیان زیرنظر استادان مجرب دانشکده کشاورزی تاسیس و فعالیت خود را شروع کرده افزود: در این مرکز تمامی اصول علمی تولید نهال از ابتدا تا آخر در فرآیند تولید نهال‌­ها مدنظر قرار داده می‌­شود.

او با تاکید مجدد بر اجرای تمام اصول و قواعد علمی در فعالیت‌های شرکت یاد شده ادامه داد: تمام نهال­های این نهالستان به صورت جداگانه دارای مجوز از مرکز اصلاح نهال بذر هستند و با اطمینان بسیار بالایی تمام نهال­‌های تولیدی این نهالستان را می‌توانیم به صورت تضمینی و با شناسنامه به بازار عرضه کنیم.

او گفت: ما با اطمینان کامل از نهال تولیدی آن را به صورت تضمینی به بازار عرضه می‌کنیم تا کشاورز یا باغدار دیگر دغدغه مرغوب نبودن نهال یا ثمر آن را نداشته باشد و اگر شخصی نهالی را خریداری کرد و بعد از گذشت پنج سال از کاشت آن در زمین خود متوجه شد که مشخصات این نهال با نهالی که از طرف شرکت به وی اعلام شده مطابقت ندارد می‌­تواند مدعی شود و ما پاسخگو هستیم.

مندنی افزود: بطور کلی سود حاصل از فعالیت نهالستان در مقایسه با سایر فعالیت‌های کشاورزی قابل مقایسه نیست و می‌توان با رعایت اصول علمی در این زمینه از سود بالایی برخوردار شد، اما نباید از این موضوع غافل شویم که توسعه، بهره‌­برداری و رونق اقتصادی نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات منسجم دارد.

مندنی ادامه داد: محوریت این نهالستان فقط پهنه استان را در بر نمی‌گیرد بلکه برای غرب کشور است و دانشجویان دانشکده کشاورزی از نزدیک با این گونه فعالیت‌ها آشنا می‌شوند و آموزش‌­های لازم توسط استادان مجرب به آن‌ها داده می‌شود که می‌توان از این موضوع به عنوان زمینه‌ای بسیار مناسب برای اشتغالزایی این دانشجویان استفاده کرد.

این دانشیار دانشگاه رازی افزود: زمانی که دسترسی به یک بازار فروش خوب ایجاد شود، انگیزه ایجاد نهالستان توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی هم افزایش پیدا می‌کند و علاوه بر صرفه اقتصادی، زمینه اشتغال چندین نفر را نیز ایجاد خواهد کرد.

مندنی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب یکی از مواردی است که در تمامی فعالیت­‌های اراضی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی مدنظر قرار گرفته و می­‌گیرد، افزود: سیستم آبیاری این نهالستان نیز بصورت آبیاری قطره‌­ای تحت فشار طراحی و اجرا شده که دارای راندمان آبی بیش از ۹۰ درصد است.

او با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه اقتصادی و ورود به بازار هستیم، گفت: فروش محصولات این نهالستان از ابتدای بهمن ماه امسال آغاز خواهد شد و کشاورزان و باغداران استان کرمانشاه و حتی استان‌های همجوار می‌توانند جهت خرید نهال­‌های مورد نظرشان به این شرکت مراجعه کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.