رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش نرخ تورم استان گفت: متاسفانه کرمانشاه از رتبه ۲۲ تورم کشور در تیرماه امسال به رتبه نهم کشور در مهر ماه رسیده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حبیب الله وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال کشور و به تبع استان شرایط سخت اقتصادی را پشت سر می‌گذارد، گفت : تحریم‌ها از یک سو و بحث کرونا از سوی دیگر موجب شده مشکلات اقتصادی بیشتر و شرایط دشوارتر شود.

او گفت : در همین راستا برای تامین بخشی از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها، این مجوز داده شده که دستگاه‌ها اموال مازاد دولتی را به فروش برسانند.

او افزود: رقمی که برای استان تعیین شده ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که بر اساس مجوز ابلاغ شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۱۷۴ میلیارد تومان از این رقم می‌تواند برای جبران حقوق معوق کارمندان و مابقی برای انجام پروژه‌های عمرانی نیمه کاره صرف شود.

وفایی افزود: تاکنون ۲۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از اموال مازاد دولتی در استان به فروش رسیده که از این میزان یازده میلیارد تومان مربوط به اداره صمت، ۱۰.۵ میلیارد تومان مربوط به استانداری کرمانشاه و ۲.۶ میلیارد تومان نیز مربوط به جهاد کشاورزی استان است.

این مسئول در خصوص اولویت هزینه کرد درآمد حاصل از فروش این اموال گفت: خوشبختانه این اختیار به خود استان‌ها داده شده که با اولویت دستگاهی که اموال خود را به فروش رسانده این اعتبارات هزینه شود.

«کرونا» کاسه و کوزه "کار و بار" کرمانشاه را به هم زد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با اشاره به رتبه سوم بیکاری استان در بهار و تابستان امسال گفت: در بهار امسال نرخ بیکاری استان ۱۳.۸ درصد بود که نسبت به متوسط نرخ بیکاری کشور با ۹.۸ درصد، حدود چهار درصد فاصله داشته است.

او افزود: متاسفانه در تابستان امسال فاصله نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری بیشتر شد و به ۵.۷ درصد رسید، بطوری که نرخ بیکاری استان در تابستان امسال ۱۵.۲ و در کشور ۹.۵ درصد بود.

او با اشاره به سند سه ساله اشتغال استان گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته باید ظرف سه سال نرخ بیکاری استان به میانگین کشوری برسد که متاسفانه شیوع کرونا بر این هدف گذاری بی تاثیر نبوده و بعید است امسال به هدفگذاری کاهش ۲.۵ درصدی نرخ بیکاری استان برسیم، اما به هر حال همچنان تمام سعی و تلاش خود را خواهیم کرد.

او افزود: در شرایط اقتصادی سخت فعلی و با شیوع کرونا، بیش از ایجاد اشتغال فکر تثبیت مشاغل و حفظ و نگهداشت آن‌ها هستیم و باید منتظر بود و ببینیم در کنار اقدامات صورت گرفته، تداوم بیماری کرونا و شرایط اقتصادی کشور چه اتفاقی را برای نرخ بیکاری استان و کشور رقم خواهد زد.

کرمانشاه دوباره به جمع ۱۰ استانِ "گران" کشور برگشت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به نرخ تورم استان داشت و افزود: تیرماه سال ۱۳۹۷ استان کرمانشاه رتبه اول تورم کشور را داشت و با تلاش‌های بسیاری در تیرماه سال گذشته توانستیم ۲۰ پله تورم استان را کاهش دهیم و در تیرماه امسال هم به رتبه ۲۲ کشور رسیدیم.

او افزود: متاسفانه مرداد ماه امسال تورم استان به یکباره افزایش یافت و استان به رتبه ۱۴ کشور رسید و در شهریور و مهر هم شرایط بدتر شد، طوری که در مهرماه تورم استان رتبه ۹ کشور را به خود اختصاص داده و کرمانشاه در جمع ۱۰ استان گران کشور قرار گرفت.

وفایی در خصوص چرایی افزایش دوباره تورم استان گفت: یک بخش از این موضوع می‌تواند به ضعف نظارت‌ها در بازار برگردد و ضرورت دارد دستگاه‌های مسئول در این زمینه اقدامات جدی تری داشته باشند.

"ستاد بودجه" استان راه اندازی می‌شود

وفایی از پیگیری‌ها برای راه اندازی ستاد بودجه استان خبر داد و گفت: پیش نویس این طرح آماده و به رئیس مجمع نمایندگان استان ارسال شده تا با مشارکت و همراهی نمایندگان بتوانیم اقدامات خوبی را در خصوص بودجه سال آینده استان پیگیری کنیم.

او ادامه داد: از جمله درخواست‌های ما برای بودجه سال آینده کسب یک سری احکام بودجه‌ای برای استان است، بطور مثال بر اساس قانون شهرستان‌هایی که نرخ بیکاری آن‌ها از متوسط کشوری بالاتر است می‌توانند از معافیت مالیاتی همانند مناطق آزاد برخوردار شوند که این موضوع را چند سال است پیگیری می‌کنیم و نیازمند چنین احکام بودجه‌ای در بودجه سال آینده برای استان هستیم.

وفایی گفت: نیازمند یک سری ردیف‌های بودجه‌ای هستیم که امیدواریم با مشارکت مجمع نمایندگان استان بتوانیم آن‌ها را برای استان کسب کنیم.

او افزود: مطمئنیم خروجی این ستاد برای استان نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

۱۲۰۰ پروژه "نیمه کاره" استان ۴ سال دیگر به پایان می‌رسد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه اشاره هم به پروژه‌های نیمه کاره استان داشت و گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ پروژه نیمه کاره استانی و ۳۷ پروژه نیمه کاره ملی داریم که پیگیری برای کسب اعتبار و اجرای این پروژه‌ها همچنان ادامه دارد.

او افزود: قطعا پروژه‌های نیمه کاره‌ای در اولویت اجرا خواهند بود که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار بوده و تا پایان امسال به بهره برداری برسند.

وفایی ادامه داد: پیش بینی این است ظرف چهار سال آینده ۱۲۰۰ پروژه نیمه کاره استانی به بهره برداری برسد.

این مسئول به پروژه‌های زلزله دستگاه‌های اجرایی هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۲۰۰ میلیار تومان پروژه‌های زلزله توسط دستگاه‌های اجرایی معرفی شده و این درحالی است که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات بازسازی زلزله اختصاص داده شده و این امکان هست که دیگر اعتباراتی در این حوزه به استان اختصاص نشود و باید بتوانیم این اعتبار را با دقت بالا مدیریت کرده و به پروژه‌های مهم اختصاص دهیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.