فرماندار سرپل ذهاب درباره وضعیت ساخت و ساز در این شهرستان بعد از زلزله سال ۹۶ توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محبت جمالی نیا فرماندار سرپل ذهاب گفت : در جریان زلزله آبان سال ۹۶ در این شهرستان ۳۶ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا‌ها آسیب دید که تعمیرات ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری پایان یافته و مالکان در این واحد‌ها استقرار یافته‌اند.

جمالی نیا افزود: ۳۶ هزار واحد مسکونی تخریبی و تعمیری به دلیل بی خانمانی که زلزله ایجاد کرده بود عملا از ترس پس لرزه و نداشتن مکان امنی به صورت اضطراری و یا اسکان موقت در چادر و کانکس در معابر عمومی، بوستان‌ها، خیابان ها، باکس‌های شهری و فضا‌های عمومی و فضای سبز در قالب کمپ روند زندگی خود را با شروع بازسازی واحد‌های آسیب دیده از زلزله از سر گرفتند.

او گفت : کمتر از ۲ سال بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری و نیازمند مقاوم سازی در سطح شهر و روستا‌های شهرستان، کار عملیات بازسازی و تعمیرات آن‌ها به پایان رسیده و عملا مورد بهربرداری مالکان قرار گرفت.

افزایش بیش از ۲ هزار واحد مسکونی روستایی نسبت به قبل از زلزله

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب افزود: در حوزه روستایی قبل از زلزله ۱۰ هزار و ۸۰۹ واحد آسیب دیده از زلزله داشتیم که امروز با همت دولت و مشارکت مردم بیش از۱۲ هزار و ۹۳۳ واحد بازسازی شد و بیش از ۲۰ درصد افزایش ساخت در حوزه بازسازی روستایی در شهرستان را داشته ایم.

جمالی نیا ادامه داد: افزایش ساخت ۲ هزار و ۱۴۳ واحد مسکونی در حوزه روستایی باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا‌ها شده است.

ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر و روستا

فرماندار سرپل ذهاب گفت: عملیات ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد تخریبی شهری و روستایی در این شهرستان به پایان رسیده و تا قبل از زلزله سال ۹۶، ۶ هزار و ۳۰۰ پروانه ساخت از سوی شهرداری سرپل ذهاب صادر شده بود که طبق اعلام مدیریت شهری امروز شاهد صدور ۱۴ هزار پروانه ساخت و ساز هستیم.

جمالی نیا افزود: ساخت و ساز در حوزه شهری از یک و ۲ دهم طبقه قبل از زلزله آبان سال ۹۶ به سه و ۹ دهم طبقه رسیده که در نوع خودش بی نظیر و تبدیل آسیب به فرصت برای شهرستان است.

اتمام بازسازی و مقاوم سازی ۲۱ واحد مسکن مهر شهید شیرودی

فرماندار سرپل ذهاب گفت: از ۲۴ بلوک مسکن شهید شیرودی با ۵۷۶ واحد که هر بلوک در ۶ طبقه و هر طبقه چهار واحد که در زلزله آبان سال ۹۶ آسیب دید امروز بیش از ۲۱ بلوک با ۵۰۴ واحد روند بازسازی و مقاوم سازی آن‌ها به اتمام رسیده و مالکان در آن‌ها استقرار یافته اند.

جمالی نیا ادامه داد: کار بازسازی و احداث سه بلوک تخریب شده مسکن مهر سرپل ذهاب با ۷۲ واحد با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجرا است.

پایان عملیات تعمیر و احداث مدارس آسیب دیده

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: ۳۲ مدرسه شامل ۱۴ مدرسه شهری و ۱۸ مدرسه روستایی در جریان زلزله سال ۹۶ در سرپل ذهاب تخریب شد که تمامی این مدارس تعمیرات و ساخت آن‌ها پایان یافته است.

او ادامه داد: امروز با کمک دولت نوسازی مدارس و خیران ما از ۳۶ مدرسه تخریبی توانستیم بیش از ۵۷ مدرسه با تعداد ۳۰۶ کلاس درس با زیربنای ۳۳ هزار و ۸۸۶ متر مربع ایجاد و احداث کنیم.

جمالی نیا ادامه داد: از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود و توسعه زیرساخت آموزشی استفاده شده و امروز بیش از ۱۱۹ مدرسه تعمیری و تخریبی با ۱۸۶ کلاس در سطح شهر و ۱۲۰ مدرسه تعمیری و تخریبی با ۱۲۰ کلاس در روستا عملا کار بازسازی و ساخت آن‌ها به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

او گفت: همچنین ۲ مجتمع فرهنگی، هنری و ورزشی از دیگر فرصت‌های ایجاد شده برای شهرستان سرپل ذهاب است که به مجموع واحد‌های ورزشی و فرهنگی دانش آموزی شهرستان با همت بانک شهر و بانک کشاورزی ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفته و امروز ۱۷ هزار دانش آموز ما از نعمت این فضا‌های عمومی و ورزشی و فرهنگی و آموزشی استفاده می‌کنند.

بازسازی سه هزار و ۱۵۹ واحد صنفی و ۲ هزار و ۶۵۱ واحد دامی با تسهیلات پرداختی دولت

فرماندار سرپل ذهاب گفت: بازسازی سه هزار و ۱۵۹ واحد صنفی و ۲ هزار ۶۵۱ واحد دامی آسیب دیده از زلزله و واحد‌های کارگاهی و تولیدی در شهرک صنعتی و بخش‌های مختلف شهری و روستایی همه از خدمات ارزنده دولت و مشارکت بالای مردم در جریان اتمام بازسازی شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب است.

جمالی نیا افزود: ایجاد و احداث سه مرکز بوم گردی و گردشگری در مناطق تاریخی و دیدنی طاق گرا و روستای پیران و روستای قراویز از دیگر اقدام‌های صورت گرفته است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.