رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مهاباد به طور مستمر ادامه دارد.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: پایش زیستگاه‌های آبی شهرستان مهاباد با هدف شناسایی احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان ادامه دارد و تاکنون هیچ مورد مشکوک از رفتار غیر عادی و مرگ و میر پرندگان مشاهده نشده است.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: هدف از برگزاری این بازدید‌ها و گشت‌های مشترک، مراقبت و پایش این بیماری در سطح حیات وحش و پرندگان آبزی، کنارآبزی و مهاجر است که به شناسایی به موقع کانون‌های بیماری در حیات وحش نقش موثری دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد رصد و پایش غیر فعال تشدیدی در مناطق با احتمال خطر بالا را از جمله راه‌های کاهش مخاطرات این بیماری دانست و یادآور شد: افزایش آگاهی و هوشیاری در بین دارندگان طیور، جمعیت عمومی، بازاریان، شکارچیان مرتبط در مورد HPAI، انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین گزارش و جمع آوری پرندگان بیمار یا مرده را از جمله دیگر عوامل کاهش خطر بیماری نام برد و اضافه کرد: با استفاده از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور حساس، ایمنی بالا در برابر ویروس مذکور حاصل می‌شود.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» نیز میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.