مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: ۱۰ درصد انگور برداشتی از باغ‌های این محصول در شهرستان مهاباد به کشمش آفتابی تبدیل می‌شود.

سعید کریمی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد با اعلام اینکه ۲۶۶ تن انگور در این شهرستان به کشمش آفتابی تبدیل می‌شود، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: ۹۰ درصد از کل انگور تولید شده در سطح شهرستان مهاباد صرف تازه‌خوری و ۱۰ درصد آن تبدیل به مشتقات انگور می‌شود.

این مقام مسئول در مهاباد با اعلام اینکه سطح زیر کشت انگور در این شهرستان ۴۹۰ هکتار است، افزود: امسال ۲ هزار و ۶۶۴ تن انگور از مزارع دیم با میانگین ۲.۵ تن در هر هکتار و از مزارع آبی با میانگین ۱۲ تن در هکتار برداشت و روانه بازار می‌شود.

کریمی با بیان اینکه تبدیل انگور به کشمش ارزش افزوده خوبی به این محصول می‌بخشد، اضافه کرد: تاکستان‌های این شهرستان در رقم انگور آبی ارقام کشمشی بی دانه، قرمز و زرد، خلیلی، دسته‌چن، مایه‌مو، ریش‌بابا و در تاکستان های دیم رقم سیاه( ره شه سردشت) کشت می‌شود.


بیشتر بخوانید


مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد ادامه داد: انگور برداشت شده در داخل شهرستان به صورت تازه‌خوری و خشک شده مصرف و مابقی نیز به کارخانه‌های آبمیوه سطح استان ارسال می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش کیفیت کشمش برای توسعه صادرات این محصول امری مهم است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات کشمش آذربایجان غربی سنتی بودن شیوه‌های خشک کنی و به تبع آن افت کیفیت محصول تولید شده است هر چند واحد‌های فرآوری کشمش و سبزه در استان وجود دارد، ولی بیشتر مردم به شیوه سنتی اقدام به خشک کردن کشمش وسبزه می‌کنند که باعث پایین آوردن کیفیت محصول می‌شود.

آذربایجان‌غربی رتبه چهار کشور را در تولید انگور داراست؛ انگور دومین محصول باغی استان بوده و بیش از ۳۰ هزار بهره‌بردار به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در امر داشت و برداشت، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور فعالیت داشته و از این راه امرار معاش می‌کنند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.