به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اصولا زمانی که صحبت از لیفت می شود به یاد لیفت صورت می افتیم که در آن چین و چروکها صاف میشوند تا چهره فرد جوانتر شود. حالا صحبت در مورد لیفت خودرو است که در آن برای حفظ جذابیت خودرو، انبوهی از طراحی های داخلی و فناوریهای پیشرفته روی خودرو صورت می گیرد.
این روزها، تولیدکنندگان اتومبیل ترجیح میدهند روی خودرو فعلی تغییرات کوچکی را اضافه کنند تا اینکه خودرو مدل جدیدی تولید کنند، همانطور که در روزهای گذشته این اتفاق رخ داد. در تشخیص یک فیس لیفت باید یک متخصص واقعی باشید تا تفاوت طراحی خودرو را ببینید. این تغییرات معمولاً در گلگیرها، چراغها و جلو پنجره ایجاد میشود، حتی ممکن است طرحهای چرخ جدید و گزینههای رنگی نیز وجود داشته باشد.
تغییرات داخلی یک خودروی فیس لیفت شده معمولاً ظریف است. شاید برخی از گزینههای تزئینی و تودوزی جدید یا حتی یک طراحی جدید برای تهویه هوا وجود داشته باشد. ممکن است تغییرات بزرگتری برای ایجاد یک پیشرفت عمده در فن آوری داخلی انجام شود. سیستم جدید سرگرمی با صفحه نمایش بزرگتر، میتواند یک بازنگری اساسی در کل داشبورد را ایجاب کند.
لیفت ممکن است شامل به روزرسانی در موتورها، گیربکسها، سیستمهای کنترل شاسی و وسایل کمکی ایمنی نیز باشد. به خصوص اگر از زمان راه اندازی این خودرو تغییرات بزرگی در قوانین مربوط به میزان آلایندگی و ایمنی ایجاد شده باشد.
اکثر تولیدکنندگان خودرو هر ۶ تا هشت سال یک نسل جدید از یک مدل معین را روانه بازار میکنند. در اصل برای وسایل مصرفی دیگر نیز این اتفاق رخ می دهد به طور مثال اپل هر ۱۲ ماه یک آیفون جدید عرضه میکند و هر دو سال یکبار دیگر محصولات Hotpoint و Zanussi یخچال و ماشین لباسشویی خود را کاملاً تعمیرات اساسی میکنند.
بیشتر بخوانید
تولیدکنندگان اتومبیل از سایر نقاط جهان تمایل ندارند که خودروهای خود را به این ترتیب منظم لیفت کنند. خودروهایی که در انگلیس فروخته میشوند، تقریباً در نیمه راه چرخه عمر خود، معمولاً سه یا چهار سال پس از عرضه، لیفت را دریافت میکنند. قبل از تعویض خودرو، ممکن است یک یا دو دور دیگر از بروزرسانیهای کوچکتر دنبال شود.
خودروهایی که بیش از شش تا هشت سال در تولید باقی میمانند، ممکن است در طول زندگی خود دو یا سه لیفت کامل دریافت کنند. به عنوان مثال، میتسوبیشی ASX از سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون به چهارمین لیفت رسیده است.
گرچه این فقط یک قانون کلی است. برخی از اتومبیلهای فروخته شده در انگلستان در طول ده سال تولید به سختی تغییر میکنند، در حالی که برخی دیگر مرتباً به روز میشوند. اما توجه داشته باشید که ورود لیفت به این معنی است که سهام نسخه قدیمی قبل از ورود به نمایشگاهها باید پاکسازی شوند.
اما این مطالب گفته شده بیشتر برای خودروهای خارجی است و خودروهای داخلی تغییرات چندانی نخواهند داشت. به طور مثال خودروهای تولید خودروسازان داخلی تغییرات چندانی نداشته و با کمی تغییر نسبت به قبل به بازار عرضه می شوند. از نمونه لیفت های صورت گرفته در ایران می توان به رانا، سورن، دنا و ساینا اشاره کرد.
از طرفی به دلیل اینکه در کشور واردات خودرو ممنوع بوده بسیاری از افراد اقدام به لیفت خودروهای خارجی می کنند و آن را با قیمت ها فضایی می فروشند. به طور مثال برخی خودروهای ساخت مرسدس بنز قدیمی را تغییر می دهند و آن را به خودرویی به روز تبدیل می کنند و پس از آن با قیمت نجومی می فروشند.
قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لیفت خودرو، گفت: از زمان آغاز تولید یک ماشین، سازنده آن ممکن است شکل خانوادگی خودرو را کاملاً تغییر دهد. در صنعت خودروسازی مدرن، شرکت های خودروسازی بعد از گذشت مدتی از عرضه اولیه خودروهایشان اقدام به بازنگری آنها کرده و مدل جدیدی از آن خودرو را با ظاهری زیباتر عرضه میکنند.
او ادامه داد: معمولا اولین به روزرسانیهای ظاهری یک خودرو ۲ سال پس از عرضه آنها به بازار انجام میشود. این به روزرسانیها معمولا جزئی بوده و مربوط به چراغهای خودرو، سپر و چرخها میشود. به طور معمول مدلهای مختلف یک خودرو به مدت حدودا ۱۰ سال با انجام چندین فیس لیفت وارد بازار میشود و پس از آن تولید خودروی مذکور متوقف شده و خودرویی جدید با پلت فرم متفاوت وارد بازار خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: فیس لیفت خودرو اگرچه هزینه نسبتاً زیادی برای تولید کنندگان در پی دارد، اما میتواند علاقه استفاده کنندگان به مدلهای تولید شده قدیمی را حفظ کرده و حتی باعث افزایش فروش آنها شود. ممکن است خودروهای دیگری به بازار عرضه شده باشند که از نظر تکنولوژی یا کارایی استاندارد را تعیین میکنند، بنابراین سایر خودروسازان ممکن است لیفتها را معرفی کنند تا بتوانند عقب نمانند.
محمد علائی یکی از تعمیرکاران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لیفت خودرو، گفت: در ایران برخی افراد اقدام به بروزرسانی خودرو کرده و آن را به مدل جدید تولیدی تبدیل می کنند، یعنی خودرویی را خریداری می کنند و پس از اعمال تغییراتی با قیمتی بالاتر می فروشند.
او بیان کرد: گزینه دیگری که وجود دارد این است که برخی افراد ۲ خودرو مشابه را خریداری می کنند، یکی خودرویی که روشن نمی شود و می توان از وسیله های آن استفاده کرد و دیگری خودرویی که مشکلات جزئی دارد و به کمک خودرو اول می توان آن را تکمیل کرد و به روز شده فروخت.
این تعمیرکار خودرو گفت: انجام فیس لیفت خودرو این روزها به شدت رونق دارد چرا که واردات خودرو متوقف شده و خودرو به روز خودروسازان جهان به کشور وارد نمی شود و همین عامل باعث انجام این کار می شود.
او گفت: تغییرات ایجاد شده در لیفت معمولاً در مناطقی از خودرو بوده که راحتتر قابل تغییر هستند مانند ضربه گیرها، چراغها و غیره، اما حتی تغییرات جزئی در سبک و مشخصات خودرو برای طراحی، پیاده سازی و بازاریابی هزینه زیادی میبرد. این هزینه باید تأمین شود، بنابراین لیفت معمولاً نشان دهنده افزایش قیمت خودرو است. این که این افزایش چقدر زیاد باشد به میزان قابل تغییرات بستگی دارد، موارد نادری وجود دارد که قیمت تغییر نمیکند.
موضوعی که در این بین وجود دارد اجازه خرید و فروش این خودروهاست که با قیمت های نجومی به بازار عرضه می شود و از طرفی به دلیل تغییرات غیر قانونی، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، به طور مثال تغییراتی مانند چراغ زنون، تیره کردن بیش از حد شیشه، کنترل پنوماتیک و ... ایجاد می کنند که ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.
انتهای پیام/
پس خلایق هر چه لایق
شاهین ماشین فوق العاده ای هست الحمدالله
چش دیدنش رو نداری کسی مجبورت هم نکرده بخریش
پهلوون !؟؟؟ خودروسازخوش تیپ سازنده خودرو ساز ! یک کم به زاپن رحم کن اینقدر کیفیت خودرو رو بردی بالا !!!؟؟
باید بابت هر بن جلی 10 برابر هزینه بپردازیم
بااحترام، ماتعدادازکارمندانی هستیم که ازاطراف تهران(کرج ،فردیس،اسلامشهر،شهریارو...) به دلیل نوع شغل بدون سرویس وراس ساعت 7باید درمحل کار(تهران )باشیم متاسفانه 4میلیون وپانصد هزارتومان حقوق می گیریم ویک میلیون تومان کرایه ماشین می دهیم درحالی که 160هزارتومان به ما هزینه ایاب وذهاب می دهند واجازه اعتراض و...نداریم هرج ومرجی درقیمت تاکسی ها و...شده است با طرح فاصله گذاری اجتماعی کرایه تاکسی ها (چون یک نفرکمترسوارمی کنند سایر مسافرین باید جوریک نفررا بکشند وکرایه آن یک نفررا به راننده بدهند)افزایش یافت درحالی که یک نفرکمترسوارمی شود اصطحلاک تاکسی کمترشده واصلاچرا شهرداری جبران نمی کند چر اباید ازجیب مامسافربااین حقوق دراین تورم بعد از43سال ازانقلاب برود خواهشا تدبیرکنید که درسال جاری برخی کشورها که هیچ وقت افزایش قیمت ندارند کشورما نیزقیمتها وکرایه خودرو ثابت باشد دیگربااین همه کرایه ماشین برای ماچه چیزی می ماندد با دوفرزند ؟؟؟؟!!!هرجامی گوییم کسی حرف مارا گوش نمی کند مگرازسوی شما تدبیری اندیشیده شود .مسوولین یا راننده دارند ویا ازخودرو شخصی با هزینه سازمان ها وحقوق های آنچنانی استفاده می کنند پس گناه ما چیست وسهم ما ازدرآمد کشورچیست واصلا نمی دانند که کرایه ماشین ها چقدراست حقوق را 10درصد اضافه می کنند و قیمت ها وکرایه ماشین 30تا40درصد کجای دنیا این قانون است دردوسال اخیرهم تورم 83درصد شد خیلی ها مشکل مرادارند وشما بهترمی دانید ونمی خواهیم وقت گرانبها رابگیریم خواهشا کمک کنید ماکه ازمسافت دورمجبوربه سرکارهستیم چه کارکنیم ؟؟؟مترو واتوبوس ها هم که متاسفانه گران می شوند درمترو فرهنگ بد سروصدا ،خوابیدن دروی صندلی ها ، فروشنده ها ،نوازنده ها ،سیگارکشیدن درایستگاهها ،بلندموسیقی گوش دادن درمترو و...وجودداردوکسی فکری نمی کند کاش سال جدید هرگزدرایران نیاید چرا که کلاهبردارها ودلال ها وسرمایه دارها و...جشن می گیرند ومافقیرترمی شویم باورکنید ماهم اجبارا واختیارا انسان هستیم وهمیشه دعای مرگ می کنیم متشکر