ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است که به رغم داشتن ظرفیت‌های بالای گردشگری وصنعتی تنها ۱۶ درصد از راه‌های آن آسفالت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  راه‌ها مهمترین ابزار توسعه یافتن هر منطقه است و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با وجود راه‌های مناسب چند برابر می‌شود و به عبارتی دروازه‌های پیشرفت به روی آن منطقه باز می‌شود.

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران توجه ویژه به روستا‌ها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق می شود و جامعه را از پیامد‌های مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب‌های اجتماعی حفظ می‌کند.

شهرستان ریگان با وسعت ۸ هزار کیلومترمربع ازجمله مناطقی است که دارای پراکندگی و مناطق صعب العبور است و در مناطق کوهستانی آن تا مرکز شهرستان راه مناسبی وجود ندارد  و در کشور جزء شهرستان‌های محروم در زمینه راه‌های ارتباطی است.

شهرستان ریگان از سمت سیستان وبلوچستان ورودی استان است و راه‌های مناسب در این شهرستان می‌تواند نقش به سزایی در ترانزیت کالا داشته باشند علاوه بر آن در مناطق کوهستانی این شهرستان روستا‌های متعدد با ظرفیت‌های بالای اقتصادی وگردشگری وجود دارد.

جاده های ریگان

مناطق کوهستانی این شهرستان پر پیچ وخم است و تردد وعبور ومرور اهالی این مناطق به مرکز شهرستان به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب به سختی انجام می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای اهالی شهرستان به وجود آورده است.
این شهرستان نوپا جزء شهرستان‌های بحران خیز کشور است که طوفان‌های شدید شن، سیل، زلزله و آفات متعدد آن را تهدید می‌کند و به همین دلیل نیاز است که راه‌های روستایی تقویت شوند تا در شرایط بحرانی بتوان به سرعت امداد رسانی کرد.

در حال حاضر چیزی که در این مسیر‌های روستایی دیده می‌شود جاده‌هایی است که با دست ساخته می‌شود و با آب از بین می‌رود و این راه‌های خاکی و غیر استاندارد جان انسان‌های زیادی را که روزانه برای تامین نیاز‌های خود به مرکز شهرستان می‌آیند، به خطرمی اندازد.

جاده های ریگان

محمد حقیقی یکی از اهالی روستای دهکن شهرستان ریگان گفت:روستای ما یکی از روستا‌های تاریخی وگردشگری در شهرستان ریگان است که متاسفانه راه مناسبی برای تردد و ورود به این روستای تاریخی وجود ندارد.

اوافزود: ما برای تردد به مرکز شهرستان ناچارهستیم روز‌ها و حتی ما‌ها با دست جاده احداث کنیم که این امرمشکلات فراوانی را  ایجاد می‌کند.

رضا جاویدان یکی دیگر از اهالی این روستا بیان داشت: روستای ما منطقه‌ای زیبا و خوش آب وهوا است، اما متاسفانه نبود راه ارتباطی مناسب فروش محصولاتمان را دشوار کرده است.

او افزود: ما جاده روستایمان را در تابستان با دست خودمان صاف می‌کنیم، اما در زمستان به دلیل بارندگی‌های شدید جاده را آب می‌برد وما ماه‌ها با مشکل رو به رو هستیم.

نبود جاده جان می گیرد

امین الله سابکی یکی از اهالی روستای کشنل از مناطق کوهستانی ریگان گفت: متاسفانه به دلیل نبود راه مناسب از این روستا به مرکز شهرستان یکی از بانوان باردار جان خود را از دست داد.

او افزود: با توجه به وجود عقرب گزیدگی‌های فراوان در روستای ما جان‌های زیادی به دلیل نبود جاده گرفته می‌شود.

مصطفی رشیدی یکی از اهالی روستای کل گرانریک ریگان ابراز کرد: از مسئولین تقاضا داریم که به این مناطق رسیدگی کنند چرا که ما مشکلات زیادی داریم.

عیسی اژدر یکی از اهالی مناطق زفتک ریگان گفت: بزرگترین پهنه معدنی مس شرق کشور در روستای ما نهفته است، اما ظرفیت این منطقه به دلیل نبود راه مناسب هدر می‌رود.

اوبا اشاره به بیکاری جوانان روستا افزود: نه تنها در این روستا بلکه در بیشتر روستا‌های ریگان ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی وجود دارد که اگر به آن توجه شود مسئله اشتغال جوانان منطقه نیز حل می‌شود.

جاده های ریگان

در ادامه گزارش به سراغ امین باقری فرماندار ریگان رفتیم و درباره مشکلات مردم با وی به گفت و گو نشستیم.

باقری درباره این مشکلات گفت: در شهرستان ریگان فقط ۱۶ درصد راه آسفالته وجود دارد و مابقی راه‌های این شهرستان خاکی است ودرمناطق کوهستانی هم راه مناسبی وجود ندارد.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل زیربنایی در شهرستان ریگان مسئله راه است، افزود: با احداث جاده ریگان به جاسک ۵۰ روستا در مناطق کوهستانی از راه مناسب برخوردار می شوند.

باقری با بیان اینکه دو پیمانکار در این محورمشغول به کارهستند، گفت: تمام تلاش ما احداث و اتمام هر چه سریع‌تر این محور ۷۶ کیلومتری در شهرستان ریگان است.

او با بیان اینکه در مناطق کوهستانی شهرستان هیچ گونه راه مناسبی وجود ندارد، افزود: نبود راه در این منطقه سبب شده است که اهالی روستا‌های این مناطق به حاشیه شهر ریگان مهاجرت کنند.

فرماندار ریگان گفت: تمام تلاش ما در این شهرستان احداث راه ارتباطی مناسب است که کمبود اعتبارات مشکلاتی را برای ما در این زمینه ایجاد کرده است و زمان اتمام پروژه را به تاخیر انداخته است.

جاده های ریگان
در ادامه علی اکبر صابری رئیس اداره عشایری ریگان هم افزود: درمناطق کوهستانی شهرستان ریگان ۴۰۰ کیلومتر راه خاکی وجود دارد که همه ساله این راه‌ها در اثر بارندگی دچار خسارت می‌شوند.

او افزود: در این راستا اداره عشایری شهرستان ریگان با استقرار یک دستگاه بولدوزر در این مناطق کار تسطیح را‌ه های مناطق کوهستانی را انجام داده است.

صابری گفت: پراکندگی و وسعت زیاد شهرستان ریگان باعث شده است که نبود راه مشکلات زیادی برای عشایر این منطقه ایجاد کند.

زنان روستایی را می شناسم که دغدغه شان بیمار نشدن بچه ها است گاهی یک تب شدید ، عقربی زیر حصیر یا ماری خوش خط و خال می تواند روزگار یک خانواده را سیاه کند بدتر آنکه سیل هم آمده باشد و جاده را با خود برده باشد، جاده ها به رغم سادگی شان در نگاه اول بسیار با اهمیت هستند همین یک جاده سیاه رنگ که تا دور دست ادامه دارد می تواند مسیر یک راه گم کرده یک بچه بیمار یا یک زن باردار تا درمانگاه و بیمارستان باشد جاده ها شریان های حیاتی برای مردم روستاها هستند سیل و خراب شدن جاده ها نبض مردم را قطع می کند.

گزارش از موسی ملائیان

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.