پیام تبریک به مناسبت سالروز تاسیس شورای حل اختلاف

معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان در پیامی ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس شورای حل اختلاف ، از اعضا و کارکنان این نهاد مردمی تقدیر کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالعباس زبیدی نیا معاون قضایی و رئیس شورا‌های حل خوزستان در پیامی ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس شورای حل اختلاف، از اعضا و کارکنان این نهاد مردمی تقدیر کرد و فرارسیدن این روز را تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصلِحُوا بَینَ أَخَوَیْکمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ (سوره حجرات، آیه ۱۰)

از آن جاییکه تنش و اختلاف در جامعه هر چند که در دایره محدود و در امور خرد و پیش پا افتاده باشد، ولی به سبب آن که می‌تواند انسجام و همگرایی اجتماعی را مخدوش سازد و فرصت تعاون و همکاری اجتماعی را در امور خیر و نیک و تقوای الهی کاهش دهد، اسلام به شدت به مقابله با آن پرداخته و خواهان اصلاح ذات البین و آشتی میان افراد می‌شود.

صلح و سازش توصیه اکید خداوند متعال است و هر اقدامی در جهت اشاعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه امتثال امر اوست و همچنین پیامبر (ص) بر ثواب پا درمیانی و سازش دادن میان مؤمنان، سفارش‌ها کرده و اجر و پاداش مصلحان را همسان جهادگر در راه خدا شمرده است.

در سال ۱۳۸۰ تشکیل نهادی تحت عنوان شورای حل اختلاف در قوانین کشور پیش‌بینی و یک‌سال بعد نیز آیین نامه اجرایی آن تأیید و شورا‌های حل اختلاف با همکاری مردم، قضات و خیرین در سراسر کشور شروع به فعالیت کردند. از آنجا که وظیفه اصلی این نهاد رسیدگی به اختلافات مردم بر پایه صلح و سازش است آمار پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی و اطاله دادرسی کاهش یافت. آثار مثبت اجرای این قانون نیز تا آنجا بوده که حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قوه قضائیه، نقش شورا‌های حل اختلاف را در کاهش تعداد زندانیان و آثار و تبعات آن در جامعه بسیار مهم دانسته و بیان داشتند که باید با تمرکز بر راه‌حل‌های مختلف برای علاج آن فکری جدی کرد.

بی شک تلاش‌های صادقانه و اهتمام مستمر در زمینه توسعه و تعمیق فرهنگ مقدس صلح وسازش و خدمت رسانی به مردم از طریق نهاد مقدس شورای حل اختلاف برکات و آثار دنیوی و اخروی بسیاری دارد.

اینجانب ضمن تبریک سالروز تاسیس شورای حل اختلاف، یاد و خاطره شهیدان والا مقام ایران اسلامی و علی خصوص مصلح، عضو شورای حل اختلاف و شهید مدافع حرم رضا ملائی و همچنین همکاران خدوم و مصلح که در زمینه اصلاح ذات البین و صلح و سازش جهادگونه تلاش می‌کردند و پرونده‌های بسیار مهمی را منتهی به صلح و سازش نمودند و الان در بین ما نیستند را گرامی می‌دارم و از تلاش‌ها و زحمات همه اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف تقدیر و برای شما‌ها عزیزان موفقیت روز افزون را در تمامی مراحل زندگی و عرصه خدمت رسانی به امت عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی را از خداوند متعال خواستارم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.