به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، سید جواد حسینی معاون وزیر آموزشوپرورش کشور در مراسم افتتاح همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده و خدمات توانبخشی در مشهد و سه شهرستان استان که در مرکز سوم شعبان شماره سه مشهد برگزار شد،گفت: در حوزه آموزشوپرورش از این دسته جلسات بسیار برگزار میشود و ما قصد داریم از دل این جلسات و نشستها سیاستها و برنامههایی برای کیفیت بخشی هر بیشتر به روند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش دست یابیم.
او افزود: نظام تعلیم و تربیت در حوزه دانشآموزان با نیازهای ویژه از سه ویژگی برخوردار است، اولین مشخصه این نظام از این قرار بوده که تمام ماموریتهای آموزش و پرورش در این معاونت وجود دارد و همچنین علاوه بر آن بخش اعظم ماموریتهای سازمان بهزیستی به خصوص در حوزه توانبخشی و مشاوره نیز در آن اجرا میشود.
معاون وزیر آموزشوپرورش کشور ادامه داد: همچنین این سازمان در سه بخش
سنجش دانشآموزان بدو ورود به دبستان، طرح تلفیقی فراگیر دانشآموزان با هوشبهر عادی و مراکز ویژه اختلال یادگیری به آموزش و پرورش عادی کمک و یاری میکند.
حسینی بیان کرد: امسال قصد داریم چهار مرکز جامع آموزشی و خدمات مشاورهای در شهرهای سبزوار، نیشابور، گناباد و مشهد راهاندازی کنیم.
او با اشاره به راهاندازی ۲۴ مرکز مشاوره و خدمات توانبخشی در سراسر کشور در دو سال گذشته، تصریح کرد: در زیست بوم کرونا نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت نقشی راهبردی است و مشارکت اولیا در آموزش و پرورش لازم و ضروری بوده، کشورهایی که در نظام آموزشوپرورش خود نقشی برای خانواده قائل نشدهاند، استانداردی نیز در آموزش و پرورش آنها اتفاق نیفتاده است، از همین رو سیاستهای کلی ابلاغی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور به نقش خانواده تاکید اساسی دارد.
رئیس سازمان استثنایی کشور تاکید کرد: امروز کرونا در کنار آسیبهای جدی که به سلامت و
اقتصاد کشور وارد کرده است سبب ایجاد نوعی نگرانی فراگیر نیز شده است.
حسینی با بیان اینکه شیوع کرونا در کنار تمام معایب خود بسترساز فرصتهایی برای جامعه شد، اظهار کرد: از جمله این فرصتها میتوان به استفاده از فناوری نوین و نقش بیبدیل مدرسه در آموزش و پرورش و همچنین نقش بنیادین خانواده در حوزه آموزش اشاره کرد.
او با اشاره به تدوین و بهرهبرداری از طرح جامع و بسته تحولی مشارکت خانواده محور تا ۱۵ روز آینده خبر داد و افزود: از تمام متخصصانی که برای تدوین این بسته دعوت به عمل آوردیم، تقاضا و خواسته ما از آنها تدوین یک برنامه مدون و جامع در این زمینه بود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور ادامه داد: اولین گام در این برنامه ایجاد پارلمان اولیا است تا از این طریق هر سیاستی با مشارکت اولیا مدرسه اجرا و برنامهریزی شود تا در این راستا حضور همه جانبه اولیا را در امور مدرسه داشته باشیم.
حسینی بیان کرد: هدف دوم در این برنامه کلید زدن طرح مدرسه یاری اولیا است و در راستای برنامه سوم
طرح اولیا همیار معلم را برنامهریزی و ایجاد کردیم.
او تصریح کرد: برنامه چهارم این طرح ایجاد شبکه آموزش خانواده در بستر فناوری نوین است که به منظور آن سامانه «ندای همراه» برای نخستین بار در کشور از پنج روز آینده آغاز به کار میکند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور تاکید کرد: در کشور ۸۵۰ مددکار فعالیت دارند و تصمیم داریم از طریق سامانه «صدای همراه» از این نیروها برای ارائه خدمات به خانوادهها بهره ببریم.
حسینی در خصوص سایر طرحها و اهداف برنامههای این بسته تحولی مشارکت خانواده محور پرداخت و اظهار کرد: برنامه پنجم این بسته تحولی با توجه به اینکه مدرسه باید پایگاه توسعه محلی شود به تسهیل مشارکت اجتماعی در توسعه محلی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه اشاره دارد تا مدارس را از طریق اجرای این طرح به کانون تحول محله تبدیل کنیم و برنامه ششم این بسته تحولی به گسترش کمی و کیفی طرح آموزشهای خانواده و طرح و برنامه هفتم به گسترش کمی و کیفی مراکز مشاوره اشاره دارد.
او با بیان اینکه ما در کشور بیش از ۱۶۰ مرکز مشاوره و راهنمایی کمبود داریم، افزود: هم اکنون ۴۴ مرکز مشغول فعالیت هستند و تصمیم داریم برای رفع این کمبود از ۱۲ هزار نیرویی که در آموزشوپرورش به کار میگیریم، بخشی از آنها از بین نیروهای مشاوره باشند تا نرم استاندارد به ازای هر ۲۵ نفر دانشآموز یک مشاور محقق شود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور ادامه داد: چهار استان همدان، مرکزی، ایلام و سیستان و بلوچستان از این سازمان برای مرکز خدمات جامع مشاوره مجوز گرفتند و پنج استان کشور اصلا اقدامی برای کسب مجوز در این خصوص انجام ندادهاند و خوشبختانه خراسان رضوی در بخش ارائه انواع خدمات در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با اقداماتی که از سالهای گذشته در این باره انجام شده پیش رو است.
بیشتربخوانید