مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: امسال ۲۱ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به تولید و کشت زعفران اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  بهبود علیزاده، مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: امسال ۲۱ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به تولید و کشت زعفران اختصاص یافته که در مقایسه با پارسال حداکثر سطح زیرکشت این محصول کشاورزی یک هکتار افزایش یافته است.

او افزود: با توجه به میانگین عملکرد ۳.۵ کیلوگرمی تولید محصول زعفران در هر هکتار پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۷ کیلوگرم زعفران خشک در مزارع زیرکشت این محصول تولید و روانه بازار مصرف شود که نسبت به تولید زعفران پارسال این شهرستان  ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

علیزاده اظهارداشت: تلاش می‌شود با ترویج کشت این محصول در بین کشاورزان منطقه خلخال با ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی به زعفران‌کاران شهرستان خلخال در آینده به یکی از قطب‌های کشت و تولید زعفران کشور تبدیل شود.

او بیان کرد: امسال با هدف حمایت از زعفران‌کاران منطقه بیش از یک تن پیاز زعفران گواهی شده از استان‌های تولیدکننده آن تهیه شده و در اختیار کشاورزان زعفران‌کار مناطق مستعد شاهرود و خورش‌رستم خلخال قرار گرفت.

علیزاده افزود: در راستای توسعه کشت زعفران سه میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و همچنین ۵۰ میلیون ریال یارانه خرید پیاز این محصول به ازای هر هکتار در اختیار زعفران‌کاران منطقه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: کشت آزمایشی زعفران در خلخال از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و از سال ۸۱ با ارائه بسته‌های حمایتی از کشاورزان زعفران‌کار از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی کاشت،داشت و برداشت این محصول و تهیه و توزیع رایگان پیاز زعفران کشت این محصول گران‌قیمت از سوی کشاورزان منطقه جدی گرفته شد.

او کاهش هشت برابری مصرف آب برای هر هکتار در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، تداخل نداشتن فصل آبیاری این محصول با دیگر محصولات کشاورزی و باغی، ظرفیت بالای اشتغال‌زایی و بازدهی اقتصادی مطلوب را از مزایای کشت زعفران در خلخال ذکر کرد.

علیزاده افزود: بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر تابستان و مناسب‌ترین زمان برداشت آن مهر و آبان ماه و به تناسب شرایط جوی مناطق نیمه‌گرمسیری  این منطقه بوده و هر پیاز زعفران در شرایط آب و هوایی شهرستان خلخال قادر به هفت سال گل‌دهی است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: علاوه بر کشت و تولید محصول گرانبهای کشاورزی زعفران در خلخال این منطقه مساعد برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی همچون گل‌محمدی ،نسترن وحشی ، زرشک کوهی ، زالزالک و پسته وحشی (داغداغان ) بوده و در حال حاضر از مجموع ۴۲۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده در استان اردبیل ۲۳۰ نوع مختص مناطق مختلف این شهرستان بوده و در مناطق مستعد رویش این گیاهان دارویی یافت می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار