قدیمی‌ترین نسخه خطی «عیون اخبار الرضا» با قدمت حدود ۶۶۰ سال در شصت‌ و سومین سه‌شنبۀ علمی‌ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم  رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی عیون اخبار الرضا(ع) در مشهد، گفت: این نسخه قدیمی در مخزن نسخ خطی آستان قدس رضوی، سومین نسخه از نظر قدمتِ کتابت در کشور است.

او افزود: کتاب «عیون اخبار الرضا» از مهم‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ زندگانی و معارف رضوی است که توسط محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق تالیف شده است.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: خط این نسخه، متمایل به ریحان است که به دست ابراهیم بن علی بن ابراهیم طبری آملی، در سال ۷۷۶ هجری کتابت شده و اکنون در مخزن نُسخ خطی گنجینه رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

حسینی بیان کرد: مخازن جدید گنجینه‌های رضوی، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های فرهنگی، به زودی و در ایام ماه ربیع‌الاول افتتاح خواهد شد.
بیشتربخوانید


او تصریح کرد: این مخازن در مساحت ۹ هزار متر مربع و در سه طبقه راه اندازی شده است که ۳۰ تا ۴۰ سال آینده، این سازمان را از مخزن بی‌نیاز خواهد کرد.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تاکید کرد: کتب چاپی، اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این مخازنِ مجهز تجمیع خواهد شد و ارائۀ خدمات به مراجعان از این طریق به بهترین شکل ادامه خواهد داشت.

امیر مهدی حکیمی یک پژوهشگر نسخ خطی در ادامه این مراسم به بیان مفاهیم ارزشمند کتاب عیون اخبارالرضا (ع) با محوریت فرهنگ، دانش، مدیریت، علم و دین پرداخت.

او افزود: شیخ صدوق در دوران قدیم بدون هیچ امکانات و با مشقت‌های فراوان احادیث و روایات حضرت رضا (ع) را از منابع مختلف جمع‌آوری و در قالب کتاب عیون اخبارالرضا (ع) گردآوری کرده است.

این پژوهشگر نسخ خطی ادامه داد: نسخه خطی عیون اخبارالرضا (ع) که به عنوان گنجینه‌ای نفیس از معارف رضوی مطرح است، ۹۵۲ روایت از امام رئوف را در دل خود جای داده است و ما باید با الگوگیری از شیخ صدوق (ره) با پژوهش در منابع مختلف علمی و دینی، سایر روایات حضرت رضا (ع) را استخراج و جمع آوری کنیم تا با این اقدام امر اهل بیت (ع) نسبت به گذشته بیشتر در جامعه احیاء شود.

 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.