بیش از ۱۷۰ نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس از شیخ شهاب‌الدین سهروردی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید محمدرضا فاضل هاشمی مسئول امور مخازن نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: شهاب‌الدین ابوالفتوح یحیی‌بن حبش بن امیرک سهروردی، در سال ۵۴۹ ق در سهرورد در اطراف شهر زنجان امروزی به دنیا آمد و با وجود کمی عمر حدود ۵۰ کتاب به فارسی و عربی نوشت که بیشتر آن‌ها به دست ما رسیده است و در حال حاضر در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
 
او افزود: آثار او شامل کتب فلسفی و عرفانی، رسالاتی کوتاه به فارسی و عربی، حکایات رمزی از سفر نفس، رسالاتی در اوراد و ادعیه و اذکار، و ترجمه، شرح و تفسیر بر قرآن کریم و کتب پیشینیان است.

مسئول امور مخازن نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد:  یکى از آثار مهم شیخ اشراق «التلویحات» نام دارد، و  شرحی از این اثر با عنوان «شرح التلویحات ابن کمونه» در سال ۷۰۵ قمری کتابت شده است و نسخه‌ای از تلویحات در سال ۱۰۹۰ قمری کتابت شده و تاج ماه‌بیگم در ۱۲۶۲ قمری آن را وقف آستان قدس کرده است.

هاشمی بیان کرد: «شرح هیاکل النور» که شارح آن، محمدبن اسعد دوانی است و در زمان حیات شارح به سال ۸۷۲ قمری در تبریز کتابت شده است، از نسخه‌های نفیس موجود است.

او تصریح کرد: «دستور السلوک» در موضوع اخلاق، به کتابت سال ۹۰۳ قمری و رساله «یزدان‌شناخت» که در شناسایی نفس انسان و چگونگی احوال او پس از مرگ است و در ۱۰۰۱ قمری کتابت شده است، از دیگر نسخه‌های ارزشمند این مجموعه است.

مسئول امور مخازن نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تاکید کرد: بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب خطی با موضوع حکمت و افزون بر ۲ هزار نسخه در موضوع عرفان در این گنجینه در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.