عضو هیئت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران از ضرورت درمان بیماری‌های چشم مانند آب مروارید و عوارض چشمی دیابت در همه‌گیری ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عظیمی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تبریک روز جهانی بینایی، در ارتباط با اهمیت بینایی و درست دیدن، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۷۵ برنامه‌هایی متعدد برای جلوگیری از نابینایی انجام داده و طرح ریزی کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها طرح پیشگیری از نابینایی به نام طرح ۲۰۲۰ بود که در سال تحقق آن هستیم.

او بیان کرد: دلیل راه اندازی طرح ۲۰۲۰ این بود که در سال ۱۹۷۵ در جهان ۲۸ میلیون نابینا وجود داشت و پیش بینی می‌شد که در سال ۲۰۲۰، تعداد این جمعیت به ۴۵ میلیون نابینا و ۱۳۵ میلیون کم بینا افزایش پیدا کند که متأسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون ۷۶ میلیون نابینا و ۱۸۰ میلیون کم بینا در جهان وجود دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: به دنبال افزایش موارد نابینایی و کم بینایی در دنیا، تصمیم گرفته شد برنامه‌هایی در این خصوص تنظیم شود تا همه کشور‌ها، آن‌ها را اجرا کنند. در ایران هم اقدامات مهمی از طرف سازمان‌های مربوطه، انجمن‌های اپتومتری، همکاران اپتومتریست و غربالگری‌های بسیار دقیق و سازمان یافته‌ انجام شد که تا حدودی آمار نابینایی و کم بینایی  را در ایران کاهش داد.

عظیمی تاکید کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که با وجود مراقبت‌ها، غربالگری‌ها، اصلاح و درمان اختلالات چشمی، تعداد زیادی از مردم کشور با رشد جمعیت و مسن شدن در معرض اختلال بینایی هستند.

او تصریح کرد: بیماری‌های سیستمیک مانند فشارخون، دیابت، تیروئید و اختلالات چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید، آب سیاه، بیماری‌های عفونی، صدمات چشمی و سوختگی، دژنراسیون ماکولا و مهم‌تر از همه اصلاح نکردن عیوب انکساری خطری بسیار جدی است که سلامت جامعه و بینایی را تهدید می‌‌کند.

۸۰ درصد نابینایی‌ها و کم بینایی‌ها قابل پیشگیری است

عظیمی گفت: نکته بسیار مهم و حیاتی این است که سه چهارم نابینایی‌ها و کم بینایی‌ها (حدود ۸۰ درصد آن‌ها) قابل پیشگیری است. برای دست یافتن به این هدف مهم، به توسعه اقتصادی- اجتماعی و برخورداری از زمینه‌های لازم اجرای طرح‌های بهداشتی نیاز بوده که خوشبختانه  این موضوع به نحو  خوبی در ایران پایه ریزی شده است.

او افزود: نابینایی و کم بینایی در همه جوامع پیامد‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی زیادی دارد و هزینه‌های بهره وری از دست‌رفته، توانبخشی و آموزش و پرورش نابینایان باری اقتصادی به فرد، خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، بنابراین باید اهمیت این روز را از همه ابعاد بسنجیم و برای حفظ سلامت جسمانی و جلوگیری از اختلالات آن، با جدیت تلاش کنیم.

مهم‌ترین علت نابینایی و کم بینایی در ایران

عضو هیئت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران اظهار کرد: در ایران مهم‌ترین علت نابینایی و کم بینایی آب مروارید یا کاتاراکت است که عمل جراحی آب مروارید یکی از به صرفه‌ترین مداخلات و مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه محسوب می شود.

او بیان کرد: آب مروارید در ایران با افزایش سن شروع می‌شود و قابل پیشگیری نیست، اما عمل جراحی و قرار دادن لنز داخل چشم بسیار مؤثر است به طوری که به بهبود بینایی منجر می‌شود. مدیریت خوب و مناسب اپتومتریست‌ها با مبتلایان به آب مروارید موجب می‌شود تا آن‌ها، بینایی خود را از دست ندهند. یک اپتومتریست مجرب، هنگام انجام معاینات دقیق چشم و بینایی به درستی می‌داند که چه موقع باید بیمار دچار آب مروارید را جهت انجام عمل جراحی به چشم پزشک معرفی کند و چه مشاور‌ه‌هایی را پس از عمل به بیمار بدهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران، تاکید کرد: در حال حاضر در جهان بیش از ۱۸ میلیون نفر نابینا وجود دارند که به دلیل تعلل یا نبودن امکان انجام عمل جراحی، به نابینایی دچار شده‌اند. در ایران هم مشکلات اقتصادی، اجتماعی، دسترسی نداشتن به مراکز بیمارستانی، بی‌اطلاعی و کم اهمیت دادن از مهم‌ترین عوامل نابینایی و کم بینایی هستند. برخی مبتلایان به آب مروارید، به موقع آب مروارید چشم خود را عمل نمی‌کنند، بنابراین به بیماری آب سیاه یا نابینایی دچار می‌شوند.


بیشتر بخوانید


عظیمی تصریح کرد: اگر چه هر روز هزاران نفر در ایران به مراکز مربوط جهت انجام  عمل آب مروارید مراجعه می‌کنند، ولی متأسفانه هستند مردمانی که در دورترین مناطق کشور زندگی می‌کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات و تعلل، به نقص بینایی دچار می‌شوند، بنابراین نقش همکاران و اپتومتریست‌ها در غربالگری، معاینات دقیق، تشخیص اختلال، هدایت، مدیریت و در نهایت  انجام عمل جراحی از طریق چشم پزشکان، بسیار مهم و حیاتی است.

او گفت: بهره گرفتن از کارکنان بهداری روستایی، فرستادن گروه‌های غربالگری، آموزش، استفاده از پرسنل میان سطح مانند بهورزان و معاینات دقیق و تشخیص به موقع آب مروارید می‌تواند به هموطنان گرفتار آب مروارید، کمکی شایان کند تا با انجام عمل جراحی در زمان مناسب، سطح سلامت این افراد و در نهایت جامعه ارتقا پیدا کند.

 عضو هیئت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: شعار امسال روز جهانی بینایی «امید در بینایی» نامگذاری شده است و ما همه با هم می‌توانیم در جهت حمایت از پیشگیری از نابینایی و اطمینان از سلامت چشم کار کنیم. به امید روزی که شاهد حداقل نابینایی و کم بینایی در جهان و ایران باشیم.

عظیمی به شیوع کرونا و ارتباط آن با بیماری‌های چشم اشاره و یادآوری کرد: همه‌گیری بیماری کووید۱۹ مشکلات بسیاری را در حوزه سلامت ایجاد کرده است و متأسفانه روزانه شاهد درگیری تعداد زیادی از هموطنان با این بیماری کشنده هستیم، از همه افراد درخواست می‌کنم که حتی در این شرایط، به دنبال درمان بیماری‌های چشمی خود مانند آب مروارید، آب سیاه، مشکلات شبکیه‌ای، عوارض چشمی دیابت و اختلالات چشمی نوزادان نارس باشند و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با اپتومتریست و چشم پزشک خود مشورت‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار