اربعین شهادت اباعبدالله (ع) از روزهای با برکتی است که درک عظمت آن ثمره زیادی برای عزاداران ایشان دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چرا باید بر زیارت اربعین سرور و سالار شهیدان اصرار داشت، گفت: اصرار در زیارت اباعبدالله (ع) در روز اربعین به چند جهت مورد توجه است و باید در آن تامل و تفکر کرد.

شعور؛ ثمره معرفت به اباعبدالله (ع)

وی افزود: اولین نکته مهم در زیارت اباعبدالله (ع) این است که در روز اربعین اگر شخصی امام حسین (ع) را زیارت کند، خداوند به برکت خون و مصیبت امام به آن شخص زائر دو امتیاز می‌دهد؛ اول اینکه او را صاحب شعور می‌کند، زیرا امام حسین (ع) کشته شدند تا رفع جاهلیّت شود و کسی که با معرفت سرور و سالار شهیدان ایشان را زیارت کند، امام حسین علیه السلام شعور به او عطا می‌کند.

هدایت هدیه خداوند به زائر امام حسین (ع)

وی به نکته دیگری از زیارت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: دومین ویژگی زائر امام حسین (ع) این است که خداوند به برکت خون سیدالشهدا (ع) او را هدایت می‌کند. ما هر روز در نماز‌های خود از خدا می‌خواهیم ما را هدایت کند و اباعبدالله در روز اربعین زائر خودش آن را هدایت کرده و به مقصد می‌رساند. اباعبدالله (ع) تنها معصومی است که خداوند به ایشان اربعین شهادت عطا کرده و این امر به اولیا و انبیای دیگر داده نشده. در نتیجه کسی که بتواند در دستگاه امام حسین (ع) خودش را حفظ کند، حضرت نیز او را حفظ می‌کند.

حجت الاسلام موسویان در ادامه به روایتی از زیارت قبر اباعبدالله (ع) توسط جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین اشاره کرد و گفت: هنگامی که جابربن عبدالله انصاری و عطیه کوفی وارد کربلا شدند، جابر غسل کرد و لباس پاکیزه پوشید و در کنار قبر اباعبدالله (ع) با حضرت نجوا کرد. عطیه می‌گوید در نجوا و راز و نیاز جابر با سبط رسول (ص) جمله‌ای از جابر شنیدم که به اباعبدالله (ع) عرض کرد «ما هم جزو شهدای کربلا هستیم که در رکاب شما به شهادت رسیدند»؛ عطیه گفت من تبسم کردم و گفتم یاران اباعبدالله (ع) خون، مال و جان دادند، اما من و تو در راه امام حسین (ع) هیچ هزینه‌ای نکردیم.

چگونه می توان جزو یاران و شهدای اباعبدالله (ع) در کربلا شد؟+فیلم

وی در ادامه گفت: جابر در جواب عطیه به روایتی از امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت «از امیرالمومنین (ع) شنیدم «الرّاضی بِفِعلِ قومٍ کالدّاخِلِ فیهِ مَعَهُم»؛ کسی که راضی به عمل قومی باشد خداوند در عمل و کار آن قوم اسم او را هم می‌نویسد و او را نیز شریک می‌کند. در این هنگام جابر از عطیه سوال کرد آیا تو راضی بودی در کربلا باشی؟ عطیه گفت: آری و جابر در جواب او گفت اسم تو را هم نوشتند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امروز برای جاماندگان اربعین و کسانی که نمی‌توانند به دلیل محدودیت‌ها در پیاده روی اربعین شرکت کنند، کافی است اراده کنند که در محضر اباعبدالله (ع) باشند. در این صورت جزو یاران و خدمتگزاران اباعبدالله (ع) حساب می‌شوند. در نتیجه اگر در ایام اربعین با توجه به انقلاب سیدالشهدا (ع) به عمل و کار ایشان راضی باشیم، خداوند علاوه بر اینکه ما را در خیل زائران اربعین قرار می‌دهد؛ جزو یاران و شهدای کربلا نیز اسم ما را درج می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
به مناطق محروم بروید و
مشکلات شون را برطرف کنید
حالا هر کاری که ازتون برمیاید
دولت دلسوز که نداریم
Iran (Islamic Republic of)
واعظ محمودى
۲۰:۰۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
٢ راه پيش پا داريد : يكى اينكه با بار و باربند به سفرهاى تفريحى و ديدارهاي خانوادگى برويد مناسك نزنيد فاصله اجتماعى را رعايت نكنيد به پليس دروغ بگوييد فريب كترى كنيد و كرونا را بجان هم ميهنان بياندازيد دشمنان امام حسين (ع) شمر و يزيد را راضى كنيد راه ديگر اينست كه در خانه بمانيد به انگيزه سيد الشهدا و يارانش فكر كنيد دعا هاى مستحب را كه همه پند نامه هستند بخوانيد به معانى انها دسترسى پيدا كنيد و امرزيده شويد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
انشاالله که ما هم جزو یاران امام حسین (ع) باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۵۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
خودتون حرفهایی که میزنید رو گوش میدید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
ابتدا باید مسولین فاسد کشور را محاکمه کرد تا از اصحاب حسین شد
آخرین اخبار