مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، با اشاره به لزوم بازتعریف مفهوم زیستگاه، آموزش و گسترش فرهنگ و دانش محیط‌زیستی در جامعه را مهمترین رکن حفظ زیستگاه‌ها عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، زیست‌بوم (اکوسیستم)، اجتماعی از عناصر زنده و غیر زنده و تعامل و روابط آن‌ها با یکدیگر است. اجزای زیست‌بوم از طریق چرخه‌های مواد، غذا و جریان انرژی با یکدیگر مرتبط می‌شوند و براین اساس زنجیره‌ حیات شکل می‌گیرد.

تداوم و استمرار زنجیره حیات به تعادل بین اجزای آن وابسته است.

محیط‌زیست و طبیعت بر اصل تعادل، پایدار است، به این معنی که هرگاه عاملی باعث قطع ارتباط یا تنش بین اعضای زیست‌بوم شود، زیست‌بوم تا جای ممکن، خود را با این تنش و عوامل سازگار می‌کند و چنانچه توان سازگاری بیشتر را نداشته باشد، کم‌کم سیر قهقرایی را در پیش خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


در سده‌های اخیر همراه با رشد صنعت و افزایش جمعیت، بشر برای فراهم کردن منابع غذایی و انرژی مورد نیاز خود با بهره‌برداری افسارگسیخته از منابع زیستی، تعادل بین ارکان زیست‌بوم را بر هم زده، تا جایی که بسیاری از این ارکان یا حذف شده‌اند و یا اینکه به تعارض‌هایی تبدیل شده‌اند که گریبان جامعه بشری را گرفته است.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به گسترش سبک زندگی شهرنشینی و کاهش جمعیت در روستا‌ها گفت: فعالیت‌های انسانی بدون درنظر گرفتن مسائل مربوط به زیست‌بوم، نه تنها زیستگاه انسان‌ها را با مخاطرات و بحران‌های جدی روبرو می‌کند، بلکه با تجاوز به حریم دیگر موجودات زنده، موجب برهم زدن نظم زیست‌بوم و نابودی برخی گونه‌های حیات‌وحش نیز شده است.

او افزود: تجاوز به حریم طبیعت و حیات وحش تبعات سنگینی را برای بشر به‌دنبال داشته است.

احمدی با برشمردن برخی بیماری‌های نوظهور و شیوع آن‌ها اضافه کرد: ظهور این بیماری‌ها گویای این واقعیت تلخ است که بشر به بهانه زیست و رفاه بیشتر، زندگی خود و سایر موجودات کره خاکی را به مخاطره انداخته و در کنار انقراض گونه‌های مختلف، خود را نیز در معرض بیماری‌های هولناک قرار داده است.

او در ارتباط با تهدید زیستگاه‌ها، به‌عنوان نمونه، از جابجایی گونه‌ها توسط انسان و حذف برخی از گونه‌ها در رأس هرم غذایی نظیر پرندگان شکاری به عنوان حلقه‌های بالای هرم غذایی در زیست‌بوم‌ها یاد کرد.

احمدی گفت: متاسفانه در مورد این پرندگان، طرز تفکر منفی در میان برخی از مردم وجود دارد و موجب شده بسیاری از این پرندگان در خطر انقراض و نابودی قرار گیرند.

او افزود: تلاش براین است، با آگاه کردن مردم از نقش مهم این پرندگان در حفظ زیستگاه‌ها، دید عمومی نسبت به آن‌ها تغییر یابد تا به این وسیله جلوی صدمات بیشتر به محیط زیست گرفته شود.

احمدی اضافه کرد: پرندگان شکاری با شکار بخشی از حشرات و حیوانات، جمعیت آن‌ها را در حد تعادل حفظ می‌کنند و قادرند خطراتی را که از ناحیه جوندگان و برخی حشرات، زیست‌بوم را تهدید می‌کنند، از میان بردارند.

او با اشاره به وصول گزارشاتی از حضور سنجاب ایرانی در باغات گردو و بادام استان گفت: در بررسی‌های تکمیلی نکته قابل توجه، عدم وجود گونه‌های شکارچی مانند پرندگان شکاری، سمورها، روباه‌ها و مار‌ها در این مناطق بود.

احمدی اضافه کرد: سنجاب در زیستگاه طبیعی خود (جنگل‌های بلوط زاگرس) بسیار مفید است و حضورش به تاب‌آوری این اکوسیستم‌ها کمک شایانی می‌کند.

روز جهانی زیستگاه‌ها بهترین فرصت است که یادآوری کنیم، زمین تنها و یگانه زیستگاه همه زیستمندان است، بنابراین روز جهانی زیستگاه، در واقع روز زمین هم هست.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار