نشست مجازی تحلیل اشعار احمد عزیزی به همت محفل ادبی بیستون با حضور استاد محمد مهدی سیار شاعر کرمانشاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نشست مجازی تحلیل اشعار احمد عزیزی به همت محفل ادبی بیستون و کتابخانه عمومی امیرکبیر با حضور استاد محمد مهدی سیار در صفحه مجازی اداره کل کتابخانه‌های استان کرمانشاه  برگزار شد.

در این نشست مجازی ابوالفضل عزیزی فرزند مرحوم عزیزی و کتابدار کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه با محمدمهدی سیار، شاعر و استاد دانشگاه، در مورد تحلیل اشعار احمد عزیزی شاعر فقید گفتگو کرد.

محمد مهدی سیار شاعر کرمانشاهی گفت: احمد عزیزی نه فقط مرزبان بود بلکه با نوآوری در شعر کشورگشای سرزمین زبان فارسی بود، او آتش فشان خلاقیت بود.

سیار در خصوص شخصیت زنده یاد احمد عزیزی گفت: جایگاه احمد عزیزی در شعر انقلاب یک جایگاه انکار ناپذیر و تاریخی به حساب می‌آید وی اعتبار زبان فارسی امروز است و نسل ما باید با آثار احمد عزیزی انس بگیرند او گنجینه الهام در شعر است.

او ادامه داد: عزیزی در شعر صاحب سبک بود و یکی از خدمات بزرگی که او به زبان فارسی داده این است گستره دهنده زبان بود و قلمرو زبان را وسعت دادند.

او افزود: یک نمونه از نوآوری‌های احمدعزیزی واژه سازی‌های او بود. زبان فارسی را متهم می‌کردند که در ترکیب سازی ضعیف است، اما احمد عزیزی ظرفیت‌های تازه‌ای معرفی کرد و مثلاً با پسوند‌های زبان عبارت بدیعی خلق کرد.

صاحب سبک بودن و متفاوت بودن خودبه خود ارزشمند نیست پس تصرف و تمایز علاوه بر خروج از نُرم ادبی باید ساختار مناسب باشد و با مقبولیت همراه شود و در این شعر پیروانی پیدا شود. همه این ویژگی‌ها در شعر احمدعزیزی وجود داشت.

محمد مهدی سیار، شاعر معاصر با اشاره به کامنت‌های ارسالی در این پخش زنده اینستاگرامی خاطر نشان کرد: خوشحالم که مردم کرمانشاه با اشعار احمد عزیزی آشنا هستند.

 استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «کرمانشاه چه جایگاهی در شعر معاصر دارد» گفت: کرد‌ها وقتی شعر می‌گویند تصویرگرایی ویژه و نوعی عرفان طبیعت گرا را آشکار می‌کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.