آب پز کردن، روش سالمی برای پخت غذا است، اما باید برای حفظ هرچه بیشتر مواد مغذی غذا‌ها اصول صحیح آب پز کردن را بدانیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیده مریم عبداله زاده دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره آب پز کردن غذاها، اظهار کرد: هرچه در تهیه غذا، از زمان کمتر، آب کمتر و روغن کمتری استفاده شود، مواد مغذی به میزان بیشتری در غذا حفظ می‌شود.

او ادامه داد: فرآوری ماده غذایی پیش از پخت، درجه حرارت و مدت زمان پخت و مقدار آب مصرفی برای پخت ۳ عاملی است که به طور کلی، در حفظ مواد مغذی غذای پخته شده دخالت دارد.

سیده مریم عبداله زاده افزود: همه ما آب پز کردن را روش سالمی برای پخت غذا می‌دانیم، اما آیا از اصول صحیح آب پز کردن غذا برای حفظ هرچه بیشتر مواد مغذی آن‌ها نیز آگاه هستیم؟

او با اشاره به اصول صحیح آب پز کردن غذاها، اضافه کرد: استفاده از حرارت ملایم، کمترین زمان جوشاندن، استفاده از ظروف سربسته و آب کمتر برای پخت به روش آب پز (آب پخت غذا را استفاده کرده و آن را دور نریزید) از جمله اصولی است که هنگام آب پز کردن غذا‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

این متخصص علوم تغذیه بیان کرد: کمتر خرد کردن انواع سبزی پیش از آب پزکردن (به عنوان مثال هویج، سیب زمینی و ...) و پرهیز از پوست گیری سبزی‌ها قبل از پخت به روش آب پز (در صورت امکان؛ به عنوان مثال کدو) از دیگر مواردی است که هنگام آب پز کردن باید مورد توجه قرار دارد.

او افزود: رعایت این موارد، به حفظ هر چه بیشتر ویتامین‌های محلول در آب و کاهش از دست رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مواد غذایی ، پخت غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار