دادستان قزوین:

مجازات‌های قانون انتخابات باید اصلاح شود

دادستان قزوین گفت: مجازات‌های قانون انتخابات، بازدارندگی لازم را ندارند و باید به منظور پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در دوره‌های آینده این قوانین اصلاح شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست نقد و بررسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  گفت:  در انتخابات گذشته برای اولین بار شاهد اعمال اصلاحات انجام شده در قانون انتخابات مجلس و عضویت ثابت دادستان در هیئت اجرایی شهرستان بودیم که بدون شک حضور دادستان در تضمین سلامت انتخابات و ضمانت اجرای صحیح قانون بسیار موثر است.

قاسمی گفت: متأسفانه لغو حضور دادستان در هیات‌های اجرایی در اردیبهشت ماه سال جاری جای گلایه دارد و امیدواریم حضور دادستان در دوره‌های آینده مجدداً در قانون انتخابات گنجانده شود.

دادستان مرکز استان قزوین در ادامه بیان داشت: بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی رئیس قوه قضاییه، ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در دستگاه قضایی با مسئولیت پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات، تشکیل و دستگاه قضایی وارد فضای انتخابات شد و جلسات این ستاد به صورت مستمر برگزار گردید و مصوبات بسیار قابل توجهی با رویکرد پیشگیرانه تصویب و اجرایی شد.

قاسمی به قانون انتخابات اشاره و گفت: رویکرد دستگاه قضایی در بسیاری از حوزه‌ها پیشگیرانه است و در بحث انتخابات نیز به همین صورت بود، زیرا بر این باوریم که پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی از تشکیل پرونده قضایی موثرتر است.

این مقام قضایی استان اظهار داشت: تخلفات و بداخلاقی‌ها در برگزاری انتخابات همیشه وجود داشته است، اما خوشبختانه با مجموعه تلاش‌ها و اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های متولی، یازدهمین دوره انتخابات مجلس در استان قزوین با کمترین تخلف و تنش برگزار شد.

دادستان قزوین گفت:تخلفات انجام شده و پرونده‌های قضایی مطروحه با توجه به گستردگی موضوع، بسیار ناچیز است، البته وقوع حتی یک تخلف نیز خوشایند نیست و باید به حداقل برسد.

وی به فعالیت گسترده کاربران فضای مجازی در ایام انتخابات اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از تفاوت‌های انتخابات گذشته با سایر انتخابات‌ها، استفاده گسترده مردم، کاندیدا و طرفدارانشان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بود که به همین خاطر کارگروه رصد فضای مجازی در دادستانی تشکیل شد.

این مسئول گفت: با مجموعه برنامه ریزی‌هایی که در این کارگروه صورت پذیرفت با توجه به گستردگی فضای مجازی، شاهد وقوع کمترین جرم و تخلف در این فضا بودیم و برای معدود جرائم انجام شده نیز پرونده قضایی تشکیل شد.

قاسمی یادآور شد: در انتخابات گذشته برخی خلا‌های قانونی و اجرایی مشاهده شد که باید این آسیب‌ها برای برگزاری انتخابات آینده احصاء و اصلاح شود و نقاط قوت نیز تقویت شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: سلامت انتخابات موجب اعتماد عمومی و حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های اخذ رای می‌شود و همانطور که مقام معظم رهبری همیشه تاکید فراوان داشته و دارند، انتخابات باید پرشور و در سلامت کامل برگزار شود.

وی اضافه کرد: وظیفه همه ما این است که به گونه‌ای عمل کنیم تا حضور مردم در انتخابات حداکثری باشد و از آرای مردم نیز که حق الناس است، صیانت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.