رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج گفت: آتش سوزی گسترده ای که به جان بخش بزرگی از آبیدرسنندج افتاد،پس از حدود سه ساعت مهار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد رئوف نصری رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج گفت: این آتش سوزی  از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز به جان بخش بزرگی از آبیدر افتاد که از منطقه گویزه کوره آغاز و تا پناهگاه ادامه  یافته بود..

نصری به مشارکت نیرو‌های مردمی، اکیپ‌های آتش نشانی و منابع طبیعی برای اطفای آتش اشاره کرد و افزود: ۶ اکیپ از انجمن‌های مردم نهاد، ۴ اکیپ منابع طبیعی و و سه اکیپ شهرداری با همکاری هم این آتش را مهار کردند.

او با بیان اینکه این دومین باری است که امسال آبیدر دچار آتش سوزی می‌شود، افزود: علت این آتش سوزی خطای انسانی بوده، ولی هنوز درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن اطلاعی در دست نیست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج گفت: حین مهار آتش یک نفر از نیرو‌های شهرداری به دلیل کمبود اکسیژن ناشی از دود غلیظ مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

گفتنی است؛کوه آبیدر مشرف به شهر سنندج مرکزاستان کردستان و تعداد زیادی چشمه و تفرجگاه دارد که برخی از آنها عبارتند از: پارک کودک، امیریه، امانیه، خضر زنده (خیرزنه)، هفت آسیاب، ماماتکه، کانی شفا، کانی بانتا، کچک قرآن، گویزه کویر، بان شلانه، تاقه‌دار و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است.

آنچه مورد محبوبیت این کوه شده‌است، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن می‌باشد. در واقع واژه آبیدر (ئاویه‌ر) به معنی مکان پر آب است.

نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم‌اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه می‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌کنند.

در واقع آبیدر از دو کوه به نامهای آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده‌است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.