هشدار دامپزشکی خراسان جنوبی درباره انتقال بیماری از طریق سگ‌های ولگرد به انسان

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی از خطر انتقال بیماری‌های مختلف از جمله هاری خاموش از طریق سگ‌های ولگرد به انسان خبر داد.

اصغر زاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: با توجه به شناسایی ۸۳۲ بیماری مشترک بین انسان و دام، هر گونه نوازش و تماس با سگ‌های ولگرد و بلا صاحب می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های مختلف از جمله هاری شود.

او افزود: سگ‌های ولگرد می‌توانند ناقل بیماری و آلوده باشند که در دوره نهفتگی بیماری این موضوع از طریق وضعیت ظاهری سگ مشخص نمی‌شود.

اصغر زاده تصریح کرد: با توجه به سرد شدن هوا سگ‌های ولگرد برای تامین تغذیه از اطراف شهر به داخل شهر می‌آیند و در اطراف سطل‌های زباله تجمع و باعث ترس و نگرانی شهروندان می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد و بلا صاحب با شهرداری تماس بگیرند تا نسبت به جمع آوری و مراقبت از این حیوانات اقدام شود.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: ۲۷۰ قلاده سگ در پناهگاه‌ها نگه داری می‌شوند و ۴ دامپزشک در مرکز استان کار سرکشی و واکسیناسیون این سگ‌ها را انجام می‌دهند.

اصغر زاده تصریح کرد: مواد زایدی که از کشتارگاه‌ها استحصال می‌شود برای تغذیه سگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: آسیب رساندن به سگ‌های ولگرد و کشتن این حیوانات از لحاظ شرعی و اخلاقی درست نیست و در صورت مزاحمت برای شهروندان اکیپ‌های زنده گیری شهرداری با استفاده از تله‌های مخصوص نسبت به زنده گیری این سگ‌ها اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.