مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی از خطر انتقال بیماری‌های مختلف از جمله هاری خاموش از طریق سگ‌های ولگرد به انسان خبر داد.

اصغر زاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: با توجه به شناسایی ۸۳۲ بیماری مشترک بین انسان و دام، هر گونه نوازش و تماس با سگ‌های ولگرد و بلا صاحب می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های مختلف از جمله هاری شود.

او افزود: سگ‌های ولگرد می‌توانند ناقل بیماری و آلوده باشند که در دوره نهفتگی بیماری این موضوع از طریق وضعیت ظاهری سگ مشخص نمی‌شود.

اصغر زاده تصریح کرد: با توجه به سرد شدن هوا سگ‌های ولگرد برای تامین تغذیه از اطراف شهر به داخل شهر می‌آیند و در اطراف سطل‌های زباله تجمع و باعث ترس و نگرانی شهروندان می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد و بلا صاحب با شهرداری تماس بگیرند تا نسبت به جمع آوری و مراقبت از این حیوانات اقدام شود.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: ۲۷۰ قلاده سگ در پناهگاه‌ها نگه داری می‌شوند و ۴ دامپزشک در مرکز استان کار سرکشی و واکسیناسیون این سگ‌ها را انجام می‌دهند.

اصغر زاده تصریح کرد: مواد زایدی که از کشتارگاه‌ها استحصال می‌شود برای تغذیه سگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: آسیب رساندن به سگ‌های ولگرد و کشتن این حیوانات از لحاظ شرعی و اخلاقی درست نیست و در صورت مزاحمت برای شهروندان اکیپ‌های زنده گیری شهرداری با استفاده از تله‌های مخصوص نسبت به زنده گیری این سگ‌ها اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.