یونان از آغاز گفتگو‌ها با ترکیه در آینده نزدیک خبر داد

یونان اعلام کرد این کشور در آستانه ازسرگیری گفتگو‌ها با ترکیه در خصوص مناقشات دریایی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، «استلیوس پتاساس» سخنگوی دولت یونان امروز اعلام کرد آتن به از سرگیری مذاکرات با ترکیه در مورد مناطق دریایی مورد مناقشه نزدیک است.

این سخنگو در این خصوص گفت «ما در آستانه از سرگیری گفتگو‌های اکتشافی هستیم. اما اینکه این اتفاق دقیقا چه زمانی رخ خواهد داد به یونان و ترکیه بستگی دارد. جو خوبی است.»

گفتگو‌های قبلی میان آتن و آنکارا در مورد تعیین مرز‌های دریایی در سال ۲۰۱۶ متوقف شد. رسانه‌های یونان گزارش داده‌اند که مذاکرات اکتشافی جدید می‌تواند از همین هفته آغاز شود.

ترکیه و یونان که هر دو عضو ناتو هستند بر سر قلمروی دریایی و حق اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه به شدت اختلاف نظر دارند. ماه گذشته که آنکارا کشتی «اوروک ریس» را به آب‌های مدیترانه اعزام کرد تنش‌ها میان دو کشور به اوج خود رسید به طوریکه یونان به نیرو‌های نظامی خود حالت آماده باش داد.

با این حال، هفته گذشته، ترکیه این کشتی را به دلیل آنچه آن را تعمیر و نگهداری نامید به بندری در جنوب این کشور بازگرداند. یونان در واکنش به این اقدام آنکارا آن را نخستین گام مثبت برای کاهش تنش‌ها و خنثی سازی حالت تهاجمی نامید.

چند روزپیش نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ترکیه خواست تا یکی دیگر از کشتی‌های اکتشافی خود با نام «یاووز» را از آب‌های قبرس خارج کند. به گفته بورل، ادامه حضور این کشور در آب‌های مدیترانه تنش‌ها و ناپایداری‌ها را در منطقه افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار