تالاب‌های استان قم همه ساله میزبان دسته‌های بزرگ پرندگان مهاجر است تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، سید رضا موسوی مشکینی،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با آغاز فصل مهاجرت پرندگان، گشت و پایش ویژه برای حفاظت از تالاب‌ها و زیستگاه‌های ارزشمند استان در این اداره کل تشکیل شده‌است.

او افزود: در استان قم تالاب بهشت معصومه، تالاب شکارممنوع مره و بعضی دیگر از آبگیر‌ها تا فصل بهار، میزبان پرندگان مهاجر بوده و تعدادی بسیاری از پرندگان آبزی، کنارآبزی و شکاری در این تالاب‌ها حضور دارند.

تالاب‌های قم میزبان پرندگان مهاجر شد

 

تالاب‌های قم میزبان پرندگان مهاجر شد

موسوی با بیان این که وسعت تالاب‌ها در استان قم بیش از چهار برابر میانگین کشوری است، بیان کرد: این تالاب‌ها با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین شناختی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری است.

تالاب‌های قم میزبان پرندگان مهاجر شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه افزود: تالاب‌های قم همه ساله شاهد حضور دسته‌های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، کفچه نوک، گاوچرانک و همچنین انواع عقاب، سارگپه و کرکس مصری است.

او با اشاره به گشت و پایش ویژه یگان حفاظت محیط زیست در تالاب‌های استان قم به منظور پیشگیری از تخلفات شکار و صید عنوان کرد: در حال حاضر هیچ گونه پروانه شکار برای پرندگان آبزی و خشکی زی صادر نمی‌شود و با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در این حوزه به شدت برخورد می‌شود.

تالاب‌های قم میزبان پرندگان مهاجر شد

موسوی با اشاره به وجود برخی بیماری‌های مشترک میان انسان و پرندگان، تصریح کرد: به همشهریان توصیه می‌کنیم که در صورت مشاهده لاشه پرندگان یا رفتار بیمارگونه آنها، از دست زدن بدون ماسک و دستکش به آن‌ها اجتناب کرده و گزارش خود را با شماره تلفن ۳۲۶۰۲۹۸۱ در میان بگذارند.

تالاب‌های استان قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته‌های بزرگ پرندگان مهاجر است .

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار