موسوی گفت: مجوز برداشت نمک در تالاب شکار ممنوع حوض سلطان،با توجه به تغییر شرایط اکولوژیک نیازمند بازنگری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم  ، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست قم، موسوی مشکینی،مدیرکل حفاظت محیط زیست قم درحاشیه بازدید از تالاب‌های شکار ممنوع مره و حوض سلطان گفت: با توجه به گذشت زمان و تغییر شرایط اکولوژیک درتالاب شکار ممنوع حوض سلطان، مجوزهای برداشت نمک در این منطقه نیازمند بازنگری است.

او افزود: به همین منظور درروز‌های آتی طی جلسه‌ای با حضور مسئولان ذیربط در دستگاه‌های اجرایی و معدنکاران، در این خصوص تصمیم‌های لازم اخذ خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عنوان کرد: بارش برف و باران و رهاسازی حقابه قمرود طی یک ماه گذشته، تالاب‌های قم را پرآب ساخته و شرایط زیستی در این مناطق را بهبود بخشیده‌است.

موسوی بر ضرورت ادامه تأمین حقابه زیست محیطی قمرود و قره چای و کاهش اضافه برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی به ویژه در دشت مسیله تأکید کرد و گفت: برای مقابله با کانون‌های القاء گرد و غبار درمرکز کشور و حفظ گونه‌های خاص گیاهی و جانوری در این مناطق، باید حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌های قم را تأمین کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم آبگیری تالاب‌های مره و حوض سلطان و حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این مناطق را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این اداره‌کل از هرگونه خسارت زیست محیطی به مناطق و زیستگاه‌های حساس و شکننده استان جلوگیری و بر اساس ضوابط و قوانین با آن برخورد خواهد کرد.

تالاب‌های قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می‌دهد؛ بر همین اساس، قم ظرفیت‌های چشمگیری در این حوزه محیط زیست دارد که همه ساله میزبان دسته‌های بزرگ پرندگان مهاجر است.


تالاب‌های مره، شکار ممنوع حوض سلطان، بهشت معصومه، دریاچه نمک، غدیر و گنبد نمکی جزو تالاب‌های استان قم به شمار می‌آید.


دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه آزادراه قم - تهران قرار دارد؛ این دریاچه به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومترمربع در جنوب رشته کوه‌های البرز واقع شده و وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصل‌های مختلف سال متفاوت است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.