رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: طرح واکسیناسیون رایگان نیوکاسل برای ۲۵ هزار قطعه طیور بومی در فهرج اجرا می‌شود.

۲۵ هزار قطعه طیور بومی علیه نیوکاسل واکسینه می‌شوندمهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،گفت: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به علت سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

او افزود: بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

بماندشتی گفت: سرفه کردن و نفس نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پا‌های کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل و آثار این بیماری است.

او با بیان اینکه واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل به صورت خوراکی است، افزود: برای دست یابی به نتیجه بهتر از اجرای این طرح لازم است تا روستائیان یک روز قبل از اجرای طرح، پرندگان خود را آماده و در فضای محصور نگهداری کرده و حداقل ۸ ساعت قبل از واکسیناسبون، از دادن آب به پرندگان خودداری کنند.

بماندشتی در پایان گفت: از روستائیان درخواست داریم در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیکن طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ‌های دامپزشکی شهرستان همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل و صد در صدی اجرا شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار