مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمانشاه گفت:در دفاع مقدس همه اقشار جامعه متحد باهم تا آخر ایستادگی کردند و انصافا کرمانشاه به گفته مقام معظم رهبری سینه ستبر و چهره زیبای جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمانشاه به نقش مردم این استان در درگیری با دشمنان خارجی و داخلی، محور‌های عملیاتی، اعزام نیرو به دیگر مناطق جنگی کشور، پشتیبانی و تدارک در پشت جبهه‌ها اشاره کرد و گفت: مردم کرمانشاه نقش  ویژه‌ای در دفاع مقدس داشتند.

حجت الاسلام هادی عسکری  به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس افزود: کرمانشاه استانی بود که جنگ تحمیلی از آن آغاز شد و خاتمه یافت، درگیر دشمنان خارجی و دشمنان داخلی مانند منافقین بود، هم محور‌های عملیاتی در آن جریان داشت و هم پشتیبانی و اعزام نیرو به دیگر مناطق جنگی کشور را عهده دار بود.

او به اشاره به وجود مذاهب و اقوام مختلف استان کرمانشاه گفت: در دفاع مقدس همه اقشار جامعه متحد باهم تا آخر ایستادگی کردند و انصافا کرمانشاه به گفته مقام معظم رهبری سینه ستبر و چهره زیبای جمهوری اسلامی ایران بود.

عسکری با بیان اینکه استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس به زیبایی درخشید و چهره زیبایی از خود نشان داد، افزود: مردم کرمانشاه همیشه در طول تاریخ از کشور، عزت، شرافت و کرامت خودشان به خوبی و مردانه دفاع کردند و به همین لحاظ به خصلت پهلوانی و مردانگی مشهورند.

راهبرد‌های دوران دفاع مقدس همان راهبرد‌های نهضت عاشورا است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ دفاع مقدس را یک مقطع تاریخی جداگانه از تاریخ این مرز و بوم ندانست و آن را در استمرار نهضت عاشورا عنوان کرد.

او راهبرد‌های دوران دفاع مقدس را همان راهبرد‌های نهضت عاشورا دانست و گفت: اگر بخواهیم دفاع مقدس را بررسی کنیم، نمی‌توانیم آن را جدا از الگوی عاشورا و حرکت امام حسین (ع) در کربلا بررسی کنیم، زیرا الگو کربلا در جان و ریشه رزمندگان و مردم ایران وجود داشت و شعار رزمندگان این بود «حسین حسین شعار ما، شهادت افتخارماست».

عسکری، سپس یکی از راهبرد دفاع مقدس را که برگرفته از نهضت عاشورا بود ولایت مداری ذکر کرد و افزود: یاران امام حسین (ع) حول محور این امام (ع) تا آخرین قطره خون ایستادند و جنگیدند و در دفاع مقدس نیز مردم حول محور امام خمینی (ره) و ولایت تا آخر ایستادند، به عنوان مثال در اکثر وصیت نامه شهدا این جمله است، که «نگذارید حرف امام زمین بماند».

او اتحاد را راهبرد دوم نهضت امام حسین (ع) در کربلا دانست که در دفاع مقدس رمز موفقیت ملت ایران و رزمندگان بود.

عسکری، راهبرد سوم فرهنگ عاشورا را تکلیف گرایی عنوان کرد و گفت: در جنگ با وجودی که بسیاری از کشور‌ها از صدام حمایت نظامی، تجهیزاتی، مستشاری، اطلاعاتی و نیرو کردند و باوجودی که ایران تحریم و انقلاب نوپا بود، هنوز سپاه شکل نگرفته بود و ارتش انسجام لازم را نداشت، اما مردم همه گفتند ما تکلیف داریم به جبهه برویم و جبهه رفتن برای آن‌ها اوجب واجبات بود.

او راهبرد چهارم را در قیام کربلا شعار یا پیروزی یا شهادت عنوان کرد که رزمندگان ما هم بر همین مبنا می‌گفتند یا زیارت یا شهادت، پس بنابراین راهبرد‌های که در عاشورا بود در دفاع مقدس نیز بود و مردم با دل و جان آن را نشان دادند.

عسکری با اشاره به چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت:، چون حب حسین (ع) در دل‌های مردم است و ریشه در جان مردم دارد پس فرهنگ دفاع مقدس نیز در میان جامعه و اقشار مختلف جامعه همواره زنده و جریان دارد.

کرمانشاه ۹۵۰ شهیده و هزار و ۱۵۰ زن جانباز در دفاع مقدس تقدیم کرده است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در ادامه صحبت‌های خود به جایگاه بانوان و زنان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: زنان به عنوان مادران و همسران خود را پشتیبانی کردند و فرزندان خود را تشویق به جبهه رفتن کردند و پس از شهادت آنان نیز ایستادگی، استقامت و صبوری به خرج دادند و فرزندان شهدا و رزمندگان را نگهداری و پای انقلاب با صبوری ایستادند.

عسکری همچنین به پشتیبانی زنان از پشت جبهه‌ها در تهیه اقلام و تدارکات اشاره کرد و گفت: زنان در دوران دفاع مقدس نقش‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی بسزایی ایفا کردند.

او در ادامه نقش زنان کرمانشاهی در دوران دفاع مقدس به خاطر درگیری مستقیم در جنگ، بمباران‌ها و نزدیکی به جبهه‌های جنگ در پشتیبانی را ویژه‌تر دانست و گفت: استان کرمانشاه بیشترین آمار زن جانباز با هزار و ۱۵۰ نفر در کشور دارد و ۹۵۰ شهیده نیز تقدیم کرده است.

در هفته دفاع مقدس نمایشگاه کتاب و عکس برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود به برنامه این نهاد در هفته دفاع مقدس اشاره کرد، گفت: روز پنجشنبه سوم شهریورماه مراسم غبار روبی مزار شهدا و تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا با حضور همه اقشار جامعه در مزار شهدا برگزار می‌شود و همچنین پرچم‌های مزار شهیدان استان تعویض‌خواهد شد.

عسکری، همچنین تجلیل از ۴۰ خانواده ایثارگر دستگاه‌های اجرایی به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خبر داد.

او تبلیغات محیطی با نماد شهید مقاومت سردارحاج قاسم سلیمانی، سرکشی از خانواده‌های شهدا، ارسال پیام تبریک به جامعه ایثارگران، پخش خاطرات ۴۰ شهید والامقام از صدا و سیما و فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در دفاع مقدس نام برد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه همچنین از برگزاری مسابقات فرهنگی مجازی، برپایی نمایشگاه کتاب و عکس شهدا با هم افزایی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس خبر داد.

عسکری در پایان گفت: استان کرمانشاه ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۲۱ هزار و ۶۰۰ جانباز، هزار و ۸۰۰ آزاده سرافراز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و ۱۳ هزار فرزند شهید، سه هزار و ۵۰۰ همسر شهید و ۶ هزار و ۵۰۰ والدین شهدا دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.