به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیمین تاج دهقانی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه گوش دادن، توانایی دریافت و درک صحیح پیامها است، اظهار کرد: این توانایی، کلید همه ارتباطات موثر است، و چنانچه به مهارت گوش دادن مسلط نباشیم، به آسانی ممکن است پیامهای ارسالی از سوی طرف مقابل را اشتباه برداشت کنیم.
او با بیان اینکه در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی اثر شده و به سادگی موجب ناامیدی و رنجش گوینده میشود، تصریح کرد: گوش دادن، درک همزمان پیامهای کلامی و غیرکلامی است و بنابراین فقط شنیدن کلمات گفته شده کفایت نمیکند، بلکه برای گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوشها احتیاج داریم.
سیمین تاج دهقانی اضافه کرد: در مجموع، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این دارد که چه مقدار از حرفهای طرف مقابل را شنیده و به مفهوم شان آگاه هستیم.
او گفت: گوش دادن اساسیترین و قدرتمندترین شیوه برقراری ارتباط با دیگران است. تنها گوش دهیم و شاید مهمترین چیزی که همواره به یکدیگر ارزانی میبخشیم همین توجه مان باشد.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اصول خوب گوش دادن، افزود: وقتی شخص دیگری در حال حرف زدن است به چیزی که میگوید گوش دهید، وسط حرفش نپرید، به جای او حرف نزنید و اجازه بدهید که خودش جملاتش را تمام کند.
او بیان کرد: آرام باشید و همه توجه تان را به گوینده اختصاص دهید و تمام چیزهای اضافه دیگر را از ذهن تان دور بریزید.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طوری رفتار کنید که گوینده برای صحبت کردن احساس راحتی کند، اظهار کرد: نیازها و علائق طرف مقابلتان را هم مدنظر قرار دهید، بد نیست گاهی سر بجنبانید یا از حرکات و کلماتی استفاده کنید که گوینده برای ادامه صحبت ترغیب شود. دیگر اینکه ارتباط چشمی فراموش نشود، اما حواستان باشد که خیره نشوید.
او با بیان اینکه فقط به چیزی که گفته میشود توجه کنید، افزود: خط خطی کردن یا بازی کردن با کاغذهای جلوی دست و ناخنهای دست، از پنجره بیرون را دید زدن و کارهای این شکلی را کنار بگذارید چرا که این رفتارها حواس طرف مقابل را پرت کرده و این حس را به او منتقل میکند که از حرف هایش خسته شده اید و به پیامی که سعی در انتقالش دارد بی اعتنا هستید.
سیمین تاج دهقانی با بیان اینکه بهتر است دیدگاه طرف مقابل را بفهمید و به قضایا از دید او نگاه کنید، ادامه داد: دیدگاههایی را که از قبل برای خودتان ساخته اید کنار بگذارید و با ذهنیت باز وارد مکالمه شوید تا بیشتر بتوانید با گوینده ابراز همدلی کنید.
او تصریح کرد: گاهی ممکن است طرف مقابل مکث کند، شاید هم یک مکث طولانی، اما مکث کردن همیشه به این معنی نیست که حرف گوینده تمام شده است، پس صبور باشید و اجازه دهید که طرف مقابل با زمان بندی خودش پیش برود.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: مردم در مواقع خاص از زیر و بَمی، لحن و حجم صدا برای رساندن مقصودشان کمک میگیرند و شما میتوانید با توجه به این موارد به اهمیت مطلبی که عنوان میشود، پی ببرید.
او با بیان اینکه به طرز فکر گوینده گوش دهید نه فقط کلماتش، اضافه کنید: باید از حرفهای طرف مقابل یک تصویر کلی برداشت کنید، نه اطلاعات تکهتکه و پراکنده.
سیمین تاج دهقانی با بیان اینکه به اشارات و حرکات بدن، حالات چهره و حرکات چشمها دقت کنید، تصریح کرد: برای خوب گوش دادن تنها به گوشهای خود اکتفا نکنید، بلکه از چشمها نیز کمک بگیرید، یعنی حواستان به اطلاعات اضافه تری که به کمک ارتباط غیرکلامی منتقل میشوند نیز باشد.
انتهای پیام/