دبیرکل جبهه حامیان قانون از زمزمه‌ها برای افزایش اعضای شورای شهر تهران و کمک آن به اداره بهتر شهر گفت.

حسن لطفی دبیرکل جبهه حامیان قانون در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش جمعیت شهر تهران گفت: استان تهران یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور می‌باشد که افزایش جمعیت آن طی سال‌های گذشته چشم‌گیر بوده و پیامد‌های مثبت و منفی زیادی را به همراه داشته است. این روند رشد جمعیت باعث شده تا این استان به عنوان یکی از کلان‌شهر‌های پر جمعیت خاورمیانه شناخته شود.

او افزود: با توجه به سرشماری مرکز ملی آمار در آخرین سرشماری کشور که جمعیت کلان‌شهر تهران را بیش از ۱۳ میلیون نفر اعلام کرد، پیش‌بینی شده است این رقم تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

لطفی در ادامه گفت: شورای شهر پارلمانی محلی است که در سطح شهر‌های کشور که نمایندگان آن با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند؛ پارلمانی که وظیفه اصلی اعضای آن انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست.

او با اشاره به تعداد نمایندگان شورای شهر در ادوار مختلف بیان کرد: در سه دوره اول، این شورا ۱۵ عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی‌البدل داشت؛ اما در دور چهارم تعداد اعضا به ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر عضو علی‌البدل افزایش یافت، البته در خرداد ۱۳۹۵ شورای نگهبان با مصوبهٔ مجلس برای کاهش تعداد اعضای شورای شهر تهران به ۲۱ نفر موافقت کرد و نهایتا در پنجمین دوره شورا، تعداد اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش به ۲۱ نفر کاهش یافت.

لطفی با بیان اینکه تعداد اعضای شورای شهر باید افزایش پیدا کنند گفت: با گذشت پنج سال از مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح ماده ۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر مبنی بر کاهش تعداد اعضای شورای شهر در کلانشهرها، اینک زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش مجدد اعضای این پارلمان محلی به گوش می‌رسد و شهر تهران که اکنون یک ابر شهر به حساب می‌آید و افزایش تعداد اعضا می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف شهرداری تهران باشد و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کلان‌شهر‌ها باید درباره شهر تهران تجدید نظر کنند، چون ۲۱ نفر اعضا برای شورای شهری مثل تهران کم است و باید با بیشتر شدن تعداد اعضای این شورا موافقت کند.


بیشتر بخوانید:

شورای شهر و شهرداری تهران بازیچه دست سیاسیون شده است


دبیرکل جبهه حامیان قانون افزود: باید سیاسی کاری در شورای شهر تهران جمع شود و متخصصین و نخبگان واقعی شهر، با طرح‌ها و برنامه که برای یک دوره ۴ ساله خواهند داشت بتوانند در کمیسیون تخصصی با پیشنهادات و نظرات راه گشا، تهران را از این وضعیت نجات دهند و به شهر تهران جان دوباره بخشند؛ این موضوع هم راه حلی جز این ندارد که کار به دست کار بلد‌ها و متخصصان امر اداره شود.

او در پایان گفت: جبهه حامیان قانون هم با راه اندازی کمیته شهری در نظر دارد در انتخابات شورای شهر ششم از متخصصین و نخبگان واقعی شهر تهران لیستی مستقل و به دور از سیاسی کاری، با نام (مدیران انقلابی شهر تهران) تهیه کرده و طرح‌های نو ارائه کند تا بتواند با کارایی و تحرک مثال زدنی، شایسته سالاری و پاک دستی را در شهرداری تهران نهادینه کند و فضا را برای کارِ شهردارِ پرانگیزه و کاربلد برای خدمت به شهروندان آماده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار