دیابت کنترل نشده در بارداری خطر ابتلا به بیماری‌های سندرومیک را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص قلب کودکان گفت : به منظور پیشگیری از تولد نوزادان دارای مشکلات قلبی باید اکوی جنین را در افرادی که سابقه سقط جنین، تولد نوزاد سندرومیک و یا دیابت بارداری دارند انجام داد.

 محمد شجاع انجام اکوی جنین را برای افرادی که داروی خاص مصرف می‌کنند و دارای مشکلات متابولیک و نقص ایمنی هستند، ضروری اعلام کرد و افزود: عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در بروز بیماری‌های قلبی مادرزادی تاثیرمثبت دارند که ممکن است در برخی موارد این بیماری‌ها علامت خاصی نداشته باشند و تشخیص را به تاخیر بیندازند.

او  ادامه داد: تاخیر در تشخیص می‌تواند باعث فشارخون بالا (هاپرتانسیون) در سنین بالاتر شود.

او  تنگی نفس، تپش قلب، درد سینه، کبودی یا سیانوز و سنکوپ را از علایم ونشانه‌های قلبی در کودکان برشمرد و افزود : والدین باید نسبت به علایم و نشانه‌های بیماری قلبی در کودکان آگاهی کافی داشته باشند و با مشاهده کوچک‌ترین علامت به پزشکان متخصص از عواقب تهدید کننده سلامت پیشگیری شود.

 شجاع گفت : با توجه به این که برخی ازبیماری‌های قلبی هیچ علامت خاصی ایجاد نمی‌کنند مراجعه به پزشک متخصص برای اطمینان از سلامت قلب کودکان لازم و ضروری است، به ویژه گلودرد‌های عفونی و چرکی به منظور پیشگیری از تب روماتیسمی قلبی باید جدی تلقی و به موقع درمان شود.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.