مدیر گروه دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در دوران نقاهت، اشتها افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب، الکترولیت ها، ویتامین ها، و انرژی مورد نیاز بدن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  نسرین علیزاده گفت : در دوره بیماری کووید ۱۹، اشتهای بیمار کاهش یافته و به دلیل عدم دریافت کافی مواد مغذی، احتمال بروز سوء تغذیه یا کمبود ریز مغذی‌ها افزایش می‌یابد بنابراین لازم است تمامی بهبود یافتگان به ویژه افراد آسیب پذیر همچون کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت، فشارخون بالا و ... تحت نظر و مراقبت تغذیه‌ای ویژه قرار گیرند.

او  بیان کرد: در دوران نقاهت، اشتها افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب، الکترولیت ها، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است که در طول بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی، آب و الکترولیت‌های ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تامین و جذب نشده اند.


بیشتر بخوانید 


علیزاده افزود: رعایت رژیم غذایی غنی از غذا‌های گیاهی یا حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی، مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در بهبودی توصیه می‌شود چرا که دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می‌شود.

او با اشاره به اینکه کمبود خواب شبانه، تاثیر منفی بر ترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد، گفت: خواب کافی و همچنین حرکات سبک ورزشی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.

علیزاده افزود : ضروری است تمامی الزامات تغذیه ای، پرهیز‌های غذایی و نکات بهداشتی و ایمنی در تمامی مراحل تهیه، آماده سازی، نگهداری، پخت و سرو غذا توسط مراقبین و تامین کنندگان غذا در نقاهتگاه‌ها و منازل مورد توجه و دقت قرار گیرد.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.