مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با بیان این‌که اعتبارات دولتی و ملی، جان تازه‌ای به قنات های شهرستان مرند بخشیده است، از انجام طرح احیا مرمت و لایروبی ۲۱۶ رشته قنات در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،  صیادی مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با بیان این‌که شهرستان مرند دارای ۳۶۰ رشته قنات است که بیشتر این قنات ها در بخش یامچی بوده و سالانه حدود ۳۴.۵ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود، گفت: در سال زراعی ۱۳۹۸- ۹۹ تعداد پنج رشته قنات در شهرستان با اعتباری بالغ بر ۱۷۰۰ میلیون ریال لایروبی، بغل تراشی، پالانه ریزی و طوقه چینی شده است.

او با اشاره به میزان اعتبار استانی تخصیص یافته برای اجرای این طرحها، گفت: اجرای این گونه پروژه‌ها به تن‌هایی با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نبوده و لازم است کشاورزان و ذینفعان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

او افزود: این شهرستان به دلیل تبعات دو دهه خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در تداوم کشاورزی سنتی با مشکل روبرو شده است، کشاورزان باید با آبیاری نوین و روش‌های علمی در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

صیادی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله، افزود: بی‌توجهی به مرمت آن‌ها موجب خشکی می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنات‌ها می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

او گفت: اجرای طرح‌های بازسازی و مرمت قنات‌ها و لایروبی آن‌ها موجب جلوگیری از تخریب قنات ها، احیای دوباره آن، استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحیح آب می‌شود.

او افزود: سرعت اجرای آبیاری نوین، توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای و کم آبخواه نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی مرند گفت: گندم، جو، زعفران، گل محمدی، آفتابگردان، انواع حبوبات لوبیا، نخود، زردآلو، سیب، آلبالو، پسته و دیگر محصولات باغی مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان مرند را تشکیل میدهد.

شهرستان مرند به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی نسبتا مطلوب، قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی بوده و در تولید چند محصول از جمله زردآلو، زعفران، پسته مقام اول را دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار