از آغاز امسال تاکنون بیش از ۵۰ درصد از افراد مشغول در حوزه صنعت هتلداری استان اصفهان بیکار شده اند.

زخمِ کاری کرونا بر صنعت هتلداری نصف جهان به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بحران جدی شیوع ناگهانی ویروس کرونا در جهان، فقط به مرگ و میر مبتلایان ختم نمی‌شود، این ویروس همه مردم را به نوعی درگیر خود کرده تاجایی که حتی اگر در شمار مبتلایان نباشیم، از خسارات، ضرر‌های مادی و آسیب‌های روحی آن صدمه می بینیم.

کرونا بسیاری از مشاغل را تا مرحله نابودی و سقوط پیش برده و در این میان، افرادی که کسب و کارشان با رکود بی سابقه مواجه شده، اعلام ورشکستگی کرده اند و منتظر روزنه امیدی از مسئولان هستند تا شاید مرهمی بر اوضاع نابسامان اقتصادیشان بیابند.

استان اصفهان که به عنوان منطقه نمونه گردشگری در کشور و حتی جهان شناخته می‌شود و بخش اعظمی از مشاغل در این استان به رونق گردشگری گره خورده ، با ظهور این ویروس، ماه هاست که در حوزه گرشگری اوضاع نا بسامانی دارد و اگر چاره جدی برای آن اندیشیده نشود، بحران جدی را در این عرصه به دنبال خواهد داشت.

صنعت هتلداری که به طور مستقیم با گردشگری ارتباط دارد، دچار رکودی بی سابقه شده و مدت هاست که هتل‌های نصف جهان، روی گردشگر به خود ندیده اند، بجز موارد معدود که آن هم مربوط به مسائل کاری است و دردی را از بحران عمیق هتلداران دوا نمی‌کند.
 

بیشتر بخوانید

 
هتلداری 
 

کرونا و رکود بی سابقه هتلداری

 
فریدون الله یاری مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان اظهارداشت: گردشگری خارجی مهم‌ترین رکن رونق صنعت هتل داری استان اصفهان بوده است که به دلیل گسترش یافتن دوباره شیوع کرونا و تشدید دستور العمل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت باعث شده تا شاهد محدودیت‌های ویژه‌ای برای صدور روادید گردشگران خارجی برای ورود به استان اصفهان باشیم.

او ادامه داد: در حال حاضر با وجود کرونا بیشترین خسارت بخش گردشگری به صنعت هتل داری استان اصفهان وارد شده و اوضاع مالی و اشتغال این حوزه را با رکود بی سابقه‌ای مواجه کرده است.
 

تقویت گردشگری داخلی، راهی برای نجات هتلداران

 
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان تاکیدکرد: باید این موضوع را پذیرفت که با وجود جولان ویروس کرونا در سراسر کشور تمامی بخش‌های مختلف زندگی به رعایت نکات بهداشتی در حال انجام و گردش است به همین دلیل می‌توان فرهنگسازی اجتماعی را بر روی آغاز گردشگری داخلی با رعایت ضوابط بهداشتی در استان اصفهان اجرا کرد که هم اکنون این طرح با مشارکت دیگر مسئولان استان در حال مراحل پژوهشی است.

او ادامه داد: با همکاری و جلسه‌ای که با حضور مسئولان نمایندگی وزارت امور خارجه استان اصفهان انجام گرفت قرار بر این شد تا مراحل ابلاغ دستور العمل‌های بهداشتی لازم برای رفع موانع ورود گردشگران خارجی به استان اصفهان طی روز‌های آینده صورت گیرد.

الله یاری درباره حمایت‌ها و اقدامات لازم در راستای کاهش مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا به هتل داران اصفهانی در این ماه  ادامه داد: خوشبختانه توانستیم با ایجاد همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و تامین اجتماعی مشکلات بیمه بیکاری افراد بیکار شده صنعت هتل داری استان اصفهان را برطرف کنیم .

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: تقویت گردشگری داخلی می‌تواند علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های توریستی، رونق بازاریابی را به صنایع این حوزه همچون هتل داری در استان اصفهان به وجود بیاورد.
 

هتل های اصفهان 


بیکاری ۵۰ درصد افراد فعال در حوزه گردشگری

 
کریم بیگی رئیس انجمن هتل داران استان اصفهان  اظهارداشت: از سال گذشته تاکنون ظهور ویروس  کرونا باعث شده است تا صنعت هتل داری استان اصفهان به دلیل نبود گردشگر در لبه  پرتگاه قرار بگیرد به طوری که از آغاز سال جدید تاکنون بیش از ۵۰ درصد از افراد مشغول در این حوزه بیکار شده اند.
 
رئیس انجمن هتل داران استان اصفهان گفت: مسائلی مانند مالیات، بیمه، حمایت از پرسنل و تسهیلات مالی از جمله مشکلات است که دامن گیر واحد‌های صنفی این حوزه شده و هر لحظه بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن هتل داران استان اصفهان بیان کرد: هرچند قبل از شیوع ویروس کرونا،  فشار‌های ناشی از تبلیغات ضد ایرانی، تحریم از سوی کشور‌های غربی علیه منافع اقتصادی کشور، مسئله گردشگری و صنعت هتل داری را تحت تاثیر قرار می‌داد و این موضوعات، رکودی را بر این صنعت مهم در کشور و به خصوص استان اصفهان وارد کرده بود، اما با تبلیغات و فرهنگ سازی‌های انجام شده توانستیم بر بخش عظیمی از این مشکلات چیره شویم و صنعت گردشگری با رونق به نسبت مطلوبی همراه بود.

 

میراث فرهنگی

ارائه وام به هتلداران مشکلی را حل نمی‌کند


بیگی در باره اقدام دستگاه‌های اجرایی استان در به تعویق درآوردن ۳ ماهه اقساط بدهی‌های بانکی هتل داران اصفهانی به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی ادامه داد: انجام چنین اقدامی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان از فروردین ماه  به مدت ۳ ماه تا پایان خرداد ماه ادامه پیدا کرد و طی این چند ماه این اقدام توانست کمی از فشار‌های اقتصادی هتل داران اصفهانی را برطرف کند، اما ادامه دار نبودن آن بعد از ماه خرداد دوباره افراد مشغول در این صنعت را دچار چالش‌های بسیاری کرد.

او درباره تاثیر داشتن ارائه وام ۲۰ درصدی از سوی دولت به هتل داران استان اصفهان گفت: ارائه چنین وامی به هتل داران اصفهانی آن هم در حالی که بسیاری از آن‌ها در حال تعدیل نیرو هستند و هیچ گونه گردش مالی در این صنعت وجود ندارد نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه هتل داران را برای پرداخت اقساط آن به زحمت می‌اندازد.

رئیس انجمن هتل داران استان اصفهان تاکید کرد:بیش از ۱۴۰ واحد هتل آپارتمان و اقامتگاه‌های سنتی در استان اصفهان وجود دارد که به خاطر شرایط فعلی ۲۰ درصد آن‌ها به طور کامل تعطیل شده و دیگر واحد‌ها تنها با ۵ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

بیگی گفت: متاسفانه یکی از معضلات نگران کننده رکود حاکم شده بر صنعت هتل داری استان  از دست دادن متخصصین و نیرو‌های حرفه‌ای این حوزه است و اگر این اوضاع ادامه پیدا کند ممکن است شاهد نابودی خانواده ۶ هزار نفری صنعت هتل داری استان اصفهان باشیم.

او تاکید کرد: می‌توان تسهیلات با بهره‌های زیر ۱۰ درصد به این صنف داده شود تا آن‌ها بتوانند تنها هزینه‌های جاری خود مانند دستمزد پرسنل را جبران کنند، همچنین معافیت‌های لازم در مباحث تأمین اجتماعی و هزینه‌های انرژی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران دلگرمی باشد.

 

  


نابودی زندگی شغلی راهنمایان گردشگری


ناصر امین، راهنمای گردشگری   گفت: آسیبی که با شیوع ویروس کرونا به صنعت هتلداری وارد شده شامل قشر گسترده‌ای از افراد شاغل در این حوزه می‌شود، از هتلداران و کارمندان هتل‌ها گرفته تا رانندگان و راهنمایان گردشگری که همه به طور جدی در حوزه درآمدی آسیب دیده اند.

او ادامه داد: راهنمایان گردشگری به طور کامل از کار بیکار شده اند و با توجه به گستردگی شیوع کرونا و آنفولانزا در ماه‌های آینده، وضعیت بدتر می‌شود و از مسئولان تقاضا داریم تدبیر جدی برای این امر اندیشیده شود.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: ما وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا را درک می‌کنیم و می‌دانیم با ورود گردشگر از مناطق مختلف جهان به کشور، وضعیت بیماری بدتر می‌شود، اما ادامه این روند برای ما قابل تحمل نیست و دولت باید نگاه جدی تری به مشاغل آسیب دیده داشته باشد چراکه ممکن است این شرایط در سال آینده هم ادامه دار باشد.

  اگر به مشاغل خسارت‌دیده از این شرایط توجه کافی نشود، پس از پایان یافتن چالش کرونا با اقتصاد ویران‌شده‌ای روبه‌رو می‌شویم که احیای آن به آسانی ممکن نخواهد بود، به نظر می‌رسد اقتصاد امروز کشور نیاز به مدافعانی دارد که همچون مدافعان سلامت، برای مهار مشکلات اقتصادی مردم از جان خویش مایه گذارند.

گزارش از سولماز محمدی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.