کارگردان نمایش «بین یه عالمه ماهی» گفت:فرم اجرای ما از تعزیه وام گرفته و تماشاچی به صورت گرد می‌نشیند و روایت‌ها رو در رو با مخاطب بیان می شود.

امیر دلفانی نویسنده و کارگردان نمایش «بین یه عالمه ماهی» در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ایده نوشتن نمایش گفت: ایده نوشتن آن از دوران دانشجویی و همزمان با نوشتن پایان نامه کارشناسی با موضوع رفاقت و کوچ به ذهنم رسید. هنگام نگارش آن، متن و ایده تکمیل‌تر شد. متن «بین یه عالمه ماهی» خوب و خاص است و این نمایش وابسته به کلمه است. من برای اجرا و نوشتن این نمایش با گروه نمایشی قرار گذاشتم، مولفه کار را تحلیل کردم و مطالعه زیادی از تعزیه، روایت و حکایت‌های ایرانی تا تئاتر را انجام دادم. «بین یه عالمه ماهی» تجربه جدید و تازه‌ای است که باید مخاطب قضاوت کند.

وی در خصوص فرم اجرای نمایش بیان کرد: «بین یه عالمه ماهی» نمایشی مبتنی بر مونولوگ و البته شنیدنی است تا مخاطب خسته نشود و گره این نمایش، در یک پنجم پایانی باز می‌شود. فرم اجرای ما از تعزیه وام گرفته و تماشاچی به صورت گرد می‌نشیند، روایت‌ها رو در رو با مخاطب است و مخاطب در خلال نمایش متوجه می‌شود که ممکن است مخاطب ما شخص دیگری باشد که در صحنه نمایش حضور دارد.

دلفانی افزود: «بین یه عالمه ماهی» زمان و مکان ندارد و سورئالیسم، فرا واقع گرایی است. ما از طریق طراحی صحنه و نور به مخاطب نشان می‌دهیم که این نمایش در دنیای معمولی نیست و به انسان مدرن از آدم‌های گذشته می‌گوییم که زمانی بین انسان‌ها رفاقت و عطوفت وجود داشته و در دنیای مدرن از بین رفته است.

وی در خصوص موضوع این نمایش گفت: موضوع «بین یه عالمه ماهی» خاطرات چند دوست است و برای دوستی که زمان طولانی  نزد آن‌ها نبوده روایت می شود. داستان نمایش درباره زندگی چند خانواده است که دوست خانوادگی هستند، بعد از شایعه جنگ، تصمیمی می‌گیرند که به تهران مهاجرت کنند، در بین فرزندان آنها رفاقت به وجود می‌آید و در این مسیر مهاجرت، هر یک سرانجامی دارند و در نهایت متوجه می‌شوند که کیفیت زندگی مهم است.

کارگردان نمایش درباره دلیل نام‌گذاری «بین یه عالمه ماهی» گفت: آخرین چیزی که در این نمایش تغییر کرد نامش بود و یکی از علل نامگذاری این اسم برای این نمایش، یکی از جملات دیالوگ این نمایش است که مخاطب همزمان با تماشای آن دلیل اصلی اجرای این نمایش را درک می‌کند.

وی درباره حرف اصلی نمایش گفت: «بین یه عالمه ماهی» در مورد شایعه جنگ و دلایل مهاجرت جنگ زده‌ها یک بسته بزرگ به وجود می‌آورد که هر کدام از شخصیت‌ها دارای ایدئولوژی‌های مختلفی هستند. به مخاطب می‌گوید چرا وقتی عده‌ای برای وطن از جانشان مایه می‌گذارند، چرا شما دوست‌داشتن‌ها و رفاقت‌ها را از بین می‌برید؟

او در خصوص مشکلات ایجاد شده از کرونا گفت: تئاتر همیشه پناهگاهی برای آرامش انسان‌ها است که آنها را از غرق شدن در دنیای مادی نجات دهد و در این برهه رسالت آن آگاهی دادن در خصوص تجربه و ترجمه زندگی است. در دوران کرونا که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، مشاغل از بین رفته است اهالی تئاتر نیز بسیار متضرر شده اند. در پایان، این مخاطبان هستند که با بازخورد خود نشان می‌دهند آیا ما در انتقال این تجربه موفق عمل کردیم یا نه؟

نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی، و کارگردانی امیردلفانی، تهیه کنندگی آناهیتا موگویی و بازی خشایار قائد رحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفانی و ایمان عبدی از ۱۸ شهریور تا ۱۳ مهر ساعت ۱۹ با مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار