عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه نوع تغذیه، ورزش و استرس را سه عاملی دانست که می‌تواند فرآیند پیر شدن افراد را به تاخیر انداخته و یا به آن سرعت ببخشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مسعود نصیری عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه بابیان اینکه فرآیند پیری از لحظه تولد آغاز می‌شود، گفت : شروع فرآیند پیری از زمانی است که یک فرد به شکل نوزاد به دنیا می‌آید و تا لحظه مرگ ادامه دارد.

او گفت : برخی فاکتورها در زندگی انسان می تواند این فرآیند را به تاخیر انداخته و یا اینکه در آن تسریع ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه سبک زندگی سالم می تواند فرآیند پیری انسان رابه تاخیر بیاندازد، افزود: از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در این فرآیند ورزش، تغذیه و استرس است.

این کارشناس تغذیه افزود: برای دیر پیر شدن باید ورزش کنیم، به واقع ورزش هزینه‌ای است که باید بابت سالم نگاه داشتن بدن خودمان بپردازیم. اگر ورزش نکنیم سلول های چربی در حدی در بدنمان زیاد می شود که عوارض و بیماریهای متعددی را بدنبال دارد.

نصیری ادامه داد: تا چندسال پیش این تصور وجود داشت که سلول های چربی مرده هستند، اما تحقیقات سالهای اخیر نشان داده که سلول های چربی زنده هستند و ترکیباتی از خود تولید می کنند که بروز بیماریهای مختلف را در بدن انسان ایجاد می‌کنند.

او گفت: در سبک زندگی سالم، نمی گوییم افراد خود را از خوردن چربی ها و فست فودها محروم کنند، اما باید محدود و کنترل شده باشد و مدام آن را تکرار نکنیم و در کنار آن فعالیت های ورزشی هم داشته باشیم تا زودتر دچار فرآیند پیری نشویم.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی گفت: البته انجام فعالیت های ورزشی هم مانند تیغ دولبه است، یعنی اگر ورزش را اصولی، متعادل و ایده آل انجام ندهیم، نه تنها باعث تاخیر در فرآیند پیری نمی شود، بلکه به آن سرعت هم می‌بخشد.

او ادامه داد: در کنار ورزش باید نوع تغذیه هم مناسب باشد، یعنی می توانیم از انواع و اقسام سبزیجات رنگی و میوه ها مصرف کنیم تا فرآیند پیری خود را به تاخیر بیندازیم.

نصیری گفت: اگر بتوانیم در کنار این عوامل، استرس را هم در زندگی خودمان کنترل کنیم، تا حدودی فرآیند پیری را به تاخیر انداخته ایم. البته استرس به شکل های مختلفی در زندگی انسان ها وجود دارد، بویژه در شرایط زندگی کنونی شدت آن بیشتر هم شده، اما باید بتوانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.