مدیرعامل تشکل‌های هدایتی و حمایتی بخش کشاورزی استان کرمانشاه، گفت: با حذف ارز دولتی کود‌های فسفاته و پتاسه افزایش قیمت چند برابری داشته‌اند که این موضوع می‌تواند در افزایش هزینه‌های کشاورزان تاثیر جدی داشته باشد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سجاد سنجابی مدیرعامل تشکل‌های هدایتی و حمایتی بخش کشاورزی استان کرمانشاه ، با اشاره به افزایش سه تا شش برابری قیمت نهاده‌های بخش کشاورزی و به تبع آن افزایش هزینه تمام شده تولید، گفت: قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه با حذف ارز دولتی شش برابر شده اند و این موضوع می‌تواند کشاورزان را با چالش‌های جدی در فصل کشت برای تامین نهاده‌های مورد نیاز مواجه کند.

او اضافه کرد: حالا که ارز دولتی حذف شده باید نهاده‌ها و تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا بتوانند به کشت بپردازند، در غیر این صورت کشاورزان حاضر نخواهند بود محصولات استراتژیک و پرزحمتی مانند گندم، جو و کلزا بکارند و با قیمت پایین بفروشند.

مدیرعامل تشکل‌های هدایتی و حمایتی بخش کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه ارائه تسهیلات ارزان قیمت یا نهاده‌های کشاورزی با قیمت‌های ارزانتر به کشاورزان تنها راه کاهش هزینه‌های تولید است، گفت: دولت برای حمایت از تولید زودتر دست‌به‌کار شود.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور همچنین با تاکید بر لزوم تعیین قیمت‌های مناسب برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: تعیین قیمت‌های پایین و ناعادلانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت، کشاورزان را به کاشت صیفی جات و محصولات آب بر تشویق کرده که این موضوع باعث شده با تولید زیاد سبزیجات و صیفی جات و بازار اشباع شده روبرو شویم. البته برخی کشاورزان هم برای گریز از این شرایط زمین‌های خود را برای کاشت محصولات مختلف اجاره می‌دهند.

او با بیان اینکه تداوم این روند و  تمایل نداشتن کشاورزان به کشت محصولات استراتژیک خودکفایی در برخی محصولات از جمله گندم را از بین می‌برد، از دولت درخواست کرد برای خرید تضمینی محصولات استراتژیک قیمت‌های عادلانه و واقعی تعیین کند.

سنجابی ادامه داد: دولت با تعیین نرخ منطقی و عادلانه برای محصولات اساسی از جمله گندم، جو، کلزا و چغندرقند و اعلام آن تا حداکثر ۲۵ شهریورماه می‌تواند کشاورزان را برای کشت به موقع و تولید حداکثری تشویق کند.


انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.