با هنرمندی زنان روستایی استان مرکزی زنجیره تولید هنر اصیل ایرانی به تکامل رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، ایران خاستگاه  هنر اصیل  فرش دستباف ایرانی در جهان است و به طور میانگین سالانه ۲ میلیون متر مربع فرش در کشورمان تولید می‌شود.

این هنر شناخته شده ایرانی که ریشه در تمدن ایران زمین دارد در استان مرکزی از سال‌های دور منبع درآمد برای زنان و خانوار‌های استان  به ویژه زنان روستایی بوده و حاصل دسترنج آنان در همه نقاط دنیا شناخته شده است.

جلوه هنر ایرانی در سرپنجه زنان استان مرکزی

با همت زنان هنرمند در روستا‌های محروم استان مرکزی زنجیره تولید هنر با اصالت ایرانی فرش دستباف به تکامل رسیده است و با نقش‌آفرینی بیشتر زنان هنرمند و تربیت هنرمندان ماهرو قوی ،این هنر نه تنها احیا می‌شود بلکه اشتغال آفرینی و کمک اقتصادی برای خانواده هاست.

جلوه هنر ایرانی در سرپنجه زنان استان مرکزی

نجاتی مدیر کارگروه اشتغال و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان مرکزی،گفت: از یک سال پیش طرحی برای اشتغال زنان روستایی در ۳ روستای محروم شهرستان‌های شازند خنداب وخمین داده شد.

جلوه هنر ایرانی در سرپنجه زنان استان مرکزی

نجاتی افزود: از همان زمان ۲۵ دار قالی در روستا‌های محروم نصب و نهاده‌های تولیدی در اختیار زنان قالی باف قرار گرفت و تمامی مراحل تولید نظیر چیدن کرک، نخ ریسی، رنگرزی، نقشه کشی، نصب دار قالی و بافت قالی از سوی هنرمندان روستایی صورت می‌پذیرد.

او هدف از اجرای این طرح را کمک به اشتغال وکسب درآمد زنان روستایی در کنار انجام کار‌های منزل عنوان وضافه کرد: تا کنون ۵۰۰ تخته فرش با دستان هنرمند زنان روستایی بافته شده و برای صادرات ارسال شده است.

۶۴ کارگاه تولید فرش دستبافت در استان مرکزی فعال است و در مجموع بیش از ۳۰ هزار بافنده در این استان فعالیت می‌کنند.

دستان هنرمند فرشبافان استان مرکزی


بیشتر بخوانید


فرش دست‌بافت استان مرکزی از زمینه‌های مهم اقتصادی و داشته‌های فرهنگی و هنری این استان است که به‌منظور توسعه صادرات و رونق تولید آن باید نیازسنجی علمی و شناخت سلایق بازار‌های هدف ملاک راهبرد‌ها و برنامه‌های این بخش باشد.

جلوه هنر ایرانی در سرپنجه زنان استان مرکزی

نیری از تاجران فرش ایرانی که در نیویورک آمریکا فروشگاه فرش دارد هم از طریق ارتباط فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: فرش‌های دستبافت ایرانی دارای ارزش بسیاری در بازار خارج از کشور است و خریداران برای هر تخته فرش ۶ متری ساده ۳ هزار دلار پرداخت می‌کنند.

جلوه هنر ایرانی در سرپنجه زنان استان مرکزی

نیری افزود: علاوه بر فروش فرش‌های ایرانی در نیویورک، فروشگاه‌هایی در کشور کانادا هم دستبافته‌های ایرانی را به علاقمندان عرضه می‌کنند.

در سال گذشته با صادرات فرش، ۴۰۰ میلیون دلار ارز عاید کشورمان شد و سهم استان مرکزی تولید سالانه ۱۵ هزار متر مربعی فرش با ۳ میلیون دلار ارزآوری است.

جلوه هنر ایرانی در سرپنجه زنان استان مرکزی

تولید و صادرات فرش دستباف نقش موثری در بالا بردن تولید ناخالص ملی دارد و اکنون نیز مسوولان صنعتی و فرهنگی باید نسبت به احیای موقعیت فرش ایرانی بیش از پیش بکوشند.

این هنر صنعت در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده که بخش دولتی و خصوصی باید دست در دست یکدیگر داده و مشکلات را گره‌گشایی کنند.

انتهای پیام / ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چه هنری؟
بافنده چشم و کمر و گردن و کجی استخوان پا و ... می ذاره اونوقت تاجر پشت دخل نشین سودشو میبره.
ما هم یه زمانی می بافتیم ولی خدا رو شکر گذاشتیم کنار برای ابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
هنرایرانی واقعازیباست بایدهنرمندان ایرانی حمایت کرد
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
آیا کسی می دونه دستمزد بافندگان فرش چقدر هست.یعنی حتی در حد بخور و نمیر هم نیست .شما پزشو می‌دین اونا سوی چشمشون رو در برابر هیچ می دن.وای به این روزگار
Iran (Islamic Republic of)
کیهان
۱۲:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
واقعاباید برای مسئولین استان مرکزی باید تاسف خوردبخورد به جای توانمندسازی زنان بافنده با اعطای تسهیلات بانکی وبیمه ای ،سد محکمی برای عذاب بافنده هاشدن همین الان دراکثرروستاهای فراهان ،استان مرکزی فرش های ابریشم و نفیسی بافته میشه ولی چه فایده وسودی به حال بافنده ها داره هم سودش برای استاد کار ها هست وهم به اسم شهرهای دیگه ای مثل قم و تهران بافته میشه من خودم چندین فرش ابریشمی بافتم که شروع بافت بایستی اول اسم استادکار وشهرووشهروردنظربافته میشد هم به نام فرد دیگه ای وهم به کام فرد دیگری فقط این وسط چشمی کم سو عاید بافنده میشه که نه بیمه شده وازطرفی هم زحماتش به تاراج رفته !!