با فعالیت سه کارگاه فرش دستباف در شهابیه خمین قالی بافی سنتی احیاء شده است.

احیاء قالی بافی سنتی با سرپنجه زنان شهابیه استان مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  با فعالیت سه کارگاه تولید فرش در روستای شهابیه از توابع شهرستان خمین استان مرکزی ضمن ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر قالی بافی سنتی در این روستا هم احیا شده است.

شیرخانی مدیر کارگاه‌های تولیدی فرش گفت: چند سالی بود که هنر قالی بافی در روستای شهابیه که از قطب‌های تولید فرش اصیل ایرانی در کشور است به دست فراموشی سپرده شده بود که با فعالیت این کارگاه‌ها قالی بافی سنتی رنگ دیگری گرفت.

شیرخانی کمبود وگرانی مواد اولیه، کاهش قیمت تمام شده قالی و نبود بیمه قالی بافی برای قالی بافان این روستا را از مشکل سد راه تولید دانست و گفت: امیداست با رفع این موانع اشتغالزایی و تولید روستایی افزایش یابد.

نجاری بخشدار مرکزی خمین هم گل بوته، بند ریحان، شاه عباسی، افشان را از طرح‌های عمده قالی در این شهرستان عنوان کرد و گفت: خمین درکنار شهرستان‌های اراک، فراهان، ساوه و کمیجان از قطب‌های قالی بافی استان مرکزی است.

نجاری افزود: سالانه تا ۱۵ هزار متر مربع در استان مرکزی فرش بافته می‌شود که در سال گذشته ۳ میلیارد دلار ارز از همین دست بافت‌های سنتی عاید کشورمان شد.

بیش از ۶ میلیون بافنده در تولید ۳ میلیون متر مربع فرش‌های ایرانی سهیم هستند و با تلاش هنرمندان کشور در شهر‌ها و روستا‌های مختلف در سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار فرش به کشور‌های آمریکا، سوئد، آلمان، ایتالیا، استرالیا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

هنر سنتی قال بافی در صورت عدم حمایت و رفع موانع تا چند سال آینده به دست فراموشی سپرده می‌شود.

انتهای پیام / ج

با فعالیت سه کارگاه فرش دستباف در شهابیه خمین قالی بافی سنتی احیاء شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.